Bu araştırmanın
amacı, öğretmenlerin görüşlerine göre özel ortaokullarda görev yapan okul
müdürlerinin sergiledikleri stratejik liderlik davranışları ile okulların örgüt
sağlığı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Nicel yöntem ve ilişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın evreni 2017-2018 yılında Ankara ili merkez
ilçe eğitim bölgesi sınırları içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel okullarda görev yapan 3340 öğretmen, örneklemi ise bu özel okullarda görev
yapan öğretmenler arasından tabakalı
örneklem ve basit seçkisiz yöntemle seçilen 345 öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmada 357 öğretmene ulaşılmış, ancak 317 anket değerlendirilmeye
alınmıştır. Veri toplama araçları olarak; Pisapia’nın geliştirmiş olduğu,
Aydın’ın (2012) Türkçe’ye uyarladığı Stratejik Liderlik Ölçeği
(SLÖ) ile Hoy ve Miskel’in geliştirmiş olduğu ve Cemaloğlu (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Örgüt Sağlığı Envanteri (ÖSE) kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerinin stratejik liderliğine
ilişkin görüşleri yüksek, okullarının örgüt sağlığına ilişkin görüşleri ise
olumlu ancak iyileştirilebilir seviyede olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin
demografik değişkenleri incelendiğinde, stratejik liderliğe ve örgüt sağlığına
ilişkin görüşlerinin cinsiyet, branş, eğitim durumu, mesleki kıdem ve okuldaki
hizmet süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği; ancak stratejik
liderliğin sadece mesleki kıdeme göre, örgüt sağlığına ilişkin görüşlerinin ise
sadece yaşa göre farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, stratejik
liderlik ve örgüt sağlığı arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Son olarak, okul müdürlerinin stratejik liderlik
davranışlarının örgüt sağlığının güçlü bir yordayıcısı olduğu sonucuna
varılmıştır. Bulgular doğrultusunda, okul müdürlerine stratejik liderlik
özelliklerine yönelik hizmet içi eğitimler verilmesi ve örgüt sağlığını
arttırmaya yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | December 7, 2018 |
Acceptance Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.