Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Ağ Kullanımı Yoğunluğu ve Sanal Kaytarma Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 112 - 129, 26.10.2019

Abstract

Sanal kaytarma davranışları iş yaşamında son zamanlarda üzerinde durulan
bir kavram olmuştur. Günümüzün dijital dünyasında, öğrencilerin internete bağlı
cihazlarını sınıflara getirmeleri yaygındır. Bununla birlikte, bu cihazları
derslerde sınıf dışı ilişkili amaçlar için kullanmak, öğrencilerin akademik
performansının yanı sıra eğitmenler için can sıkıcı olabilir. Sanal kaytarma
davranışlarının dikkat dağılmasına neden olarak öğrenme ortamı üzerinde olumsuz
bir etkisi vardır ve öğrencilerin dikkatini ve odaklanma kabiliyetini etkiler.
Bu çalışmada, gençlerin sosyal ağ kullanımı ile sanal kaytarma davranışları
arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda gençlerin
sosyal ağ kullanımları ve sanal kaytarma davranışlarında bulunmaları arasındaki
ilişki belirlenmiştir. Bu çalışma sosyal ağ kullanımının belirlenmesindeki
boşluğu “sosyal ağ kullanımı ölçeği” olarak adlandırılan yeni bir
kavramsallaştırma ile doldurmaya çalışmaktadır. Sonuç olarak, sosyal ağ
kullanımı süresi arttıkça sanal kaytarma davranışlarının artış göstereceği
değerlendirilmektedir.

References

  • Adams, J., ve Kirkby, R. J. (2002). Excessive exercise as an addiction: A review. Addiction Research and Theory, 10, 415–437 Anandarajan, M., ve Simmers, C.A (2005). Developing human capital through personal web use in the workplace: mapping employee perceptions. Communications of the Association for Information System, 15, 776-791.Andressen, C., Torsheim, T., ve Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network at work: A specific type of cyberloafing. Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 906- 921.Blanchard, A. L. ve Henle, C. A. (2008). Correlates of Different Forms of Cyberloafing: The Role of Norms and External Locus of Control, Computers in Human Behavior, 24, 1067-1084.Castells, M. (2009). Communication power. New York, NY: Oxford University Press.Eastin, M., Glynn, C., ve Griffiths. (2007). Psychology of communication technology use in the workplace. CyberPsychology and Behavior, 10, 436–443 Ellison, N. , Steinfield, C. ve Lampe, C.(2009).Connection strategies: Relationship formation and maintenance on social network sites. Paper presented at the annual 14.meeting of the International Communication Association, Chicago, IL, May 22‐25.Ellison, N. B., Steinfield, C., ve Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends”: Exploring the relationship between college students’ use of online social networks and social capital. Journal of Computer-Mediated Communication, 12 (3), 1143–1168Eren, E. Ş. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (4), 230-243.Furnell, S.M. ve Warren, M.J. (1997). Computer abuse: vandalizing society. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy 7(1),61–66. Garrett, R. K., ve Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: workplace status and personal internet use at work. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 287-292. Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380. doi: 10.1086/225469Henle, C.A., ve Blanchard, A.L. (2008). The Interaction of Work Stressors and Organizational Sanctions on Cyberloafing. Journal of Managerial Issues, 20(3), 383-400 Karal, H., ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3).Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal Kaytarma Davranışlarının Örgütsel Öğrenme Kapasitesi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Business and Economics Research Journal, 6 (3), 129-144Keklik, B., Kılıç, R., ve Yıldız, H., (2014), Sanal Kaytarma Davranışları İş Yerinde Verimlilik Kaybıma Mı Neden Oluyor Yoksa Örgütsel Öğrenme Yeteneğini Mi Arttırıyor?, 22. Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 22-24 Mayıs, Konya: Selçuk Üniversitesi, ss. 765-770Köyüstü, S. (2018). Sanal Kaytarma Konusunda Yapılmış Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi (2010-2017), 4 (20), 666-679 (ISSN:2149-8598)Liberman, B. Seidman, McKenna, G. K. ve Buffardi, L. E. (2011). Employee Job Attitudes and Organizational Characteristics as Predictors of Cyberloafing, Computers in Human Behavior, 27, 2192-2199Lim, V. ve Chen, D. (2009). Cyberloafing at the workplace: Gain or drain? Behaviour and Information Technology, 90, 1–11Lim, V. K., ve Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093.Lim, V. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.Maslach, C., ve Leiter, M.P. (2008). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. John Wiley and Sons. Oravec, J.A. (2002). Constructive approaches to Internet recreation in the workplace. Communications of the ACM, 45(1), 60-63. Özdemir, A. (2015). Sanal Kaytarmanın İş Tatmini Üzerine Etkisi: Aksaray Üniversitesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.Özkalp, Enver, Aydın, U.ve Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26 (2), 18-33.Özler, D.E., ve Polat, G. (2012). Cyberloafing Phenomenon in Organizations: Determinants and Impacts. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4 (2). Papacharissi, Z. (Ed.) (2011). A networked self: Identity, community, and culture on social network sites. Greenwich, CT: JAI Press.Putnam, R. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York, NY: Simon & SchusterReinecke, L. (2009). Games at work: The recreational use of computer games during working hours. Cyber psychology and Behavior, 12(4), 461-465.

The Intensity of Social Network Usage and Cyberloafing Behaviours: A Study on University Students

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 112 - 129, 26.10.2019

Abstract

Cyberloafing behavior is an important concept recently
emphasized in business life. In today's digital world, bringing students' internet-connected
devices to the classroom, and using them for non-educational purposes, can be
problematic for students’ academic performance as well as for educator. The
intensity of social network usage and uninterrupted time on the internet affect
students' cyberloafing behaviors. The most important of these negative effects
is the negative effect on the attention and focus ability of the students. In
this study, it was aimed to reveal the relationship between social network
usage intensities of the university students and the duration of uninterrupted
periods on the internet and cyberloafing behaviors. In this respect, the
relation between social network usage intensities and their existence in cyberloafing
behaviors were determined. The sample of the study consisted of 450 students at
a public university. Quantitative research method was used in the research and data
were collected and analyzed by using SPSS statistical program. While young
people using social networks have significant cyberloafing behaviors, it is
considered that young people who spend less time on social networking sites
exhibit insignificant cyber loafing behaviors. In addition, it was observed
that social network usage density and uninterrupted internet access times differed
according to the demographic characteristics of youth.




References

  • Adams, J., ve Kirkby, R. J. (2002). Excessive exercise as an addiction: A review. Addiction Research and Theory, 10, 415–437 Anandarajan, M., ve Simmers, C.A (2005). Developing human capital through personal web use in the workplace: mapping employee perceptions. Communications of the Association for Information System, 15, 776-791.Andressen, C., Torsheim, T., ve Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network at work: A specific type of cyberloafing. Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 906- 921.Blanchard, A. L. ve Henle, C. A. (2008). Correlates of Different Forms of Cyberloafing: The Role of Norms and External Locus of Control, Computers in Human Behavior, 24, 1067-1084.Castells, M. (2009). Communication power. New York, NY: Oxford University Press.Eastin, M., Glynn, C., ve Griffiths. (2007). Psychology of communication technology use in the workplace. CyberPsychology and Behavior, 10, 436–443 Ellison, N. , Steinfield, C. ve Lampe, C.(2009).Connection strategies: Relationship formation and maintenance on social network sites. Paper presented at the annual 14.meeting of the International Communication Association, Chicago, IL, May 22‐25.Ellison, N. B., Steinfield, C., ve Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends”: Exploring the relationship between college students’ use of online social networks and social capital. Journal of Computer-Mediated Communication, 12 (3), 1143–1168Eren, E. Ş. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (4), 230-243.Furnell, S.M. ve Warren, M.J. (1997). Computer abuse: vandalizing society. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy 7(1),61–66. Garrett, R. K., ve Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: workplace status and personal internet use at work. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 287-292. Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380. doi: 10.1086/225469Henle, C.A., ve Blanchard, A.L. (2008). The Interaction of Work Stressors and Organizational Sanctions on Cyberloafing. Journal of Managerial Issues, 20(3), 383-400 Karal, H., ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3).Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal Kaytarma Davranışlarının Örgütsel Öğrenme Kapasitesi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Business and Economics Research Journal, 6 (3), 129-144Keklik, B., Kılıç, R., ve Yıldız, H., (2014), Sanal Kaytarma Davranışları İş Yerinde Verimlilik Kaybıma Mı Neden Oluyor Yoksa Örgütsel Öğrenme Yeteneğini Mi Arttırıyor?, 22. Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 22-24 Mayıs, Konya: Selçuk Üniversitesi, ss. 765-770Köyüstü, S. (2018). Sanal Kaytarma Konusunda Yapılmış Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi (2010-2017), 4 (20), 666-679 (ISSN:2149-8598)Liberman, B. Seidman, McKenna, G. K. ve Buffardi, L. E. (2011). Employee Job Attitudes and Organizational Characteristics as Predictors of Cyberloafing, Computers in Human Behavior, 27, 2192-2199Lim, V. ve Chen, D. (2009). Cyberloafing at the workplace: Gain or drain? Behaviour and Information Technology, 90, 1–11Lim, V. K., ve Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093.Lim, V. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.Maslach, C., ve Leiter, M.P. (2008). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. John Wiley and Sons. Oravec, J.A. (2002). Constructive approaches to Internet recreation in the workplace. Communications of the ACM, 45(1), 60-63. Özdemir, A. (2015). Sanal Kaytarmanın İş Tatmini Üzerine Etkisi: Aksaray Üniversitesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.Özkalp, Enver, Aydın, U.ve Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafing) ve İş İlişkilerine Etkileri, Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26 (2), 18-33.Özler, D.E., ve Polat, G. (2012). Cyberloafing Phenomenon in Organizations: Determinants and Impacts. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4 (2). Papacharissi, Z. (Ed.) (2011). A networked self: Identity, community, and culture on social network sites. Greenwich, CT: JAI Press.Putnam, R. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York, NY: Simon & SchusterReinecke, L. (2009). Games at work: The recreational use of computer games during working hours. Cyber psychology and Behavior, 12(4), 461-465.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Hale Alan

Publication Date October 26, 2019
Submission Date December 11, 2018
Acceptance Date October 18, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Alan, H. (2019). Sosyal Ağ Kullanımı Yoğunluğu ve Sanal Kaytarma Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 112-129.

Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir.  Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.