There have been continuous discussions about the selection and training of school administrators in Turkey for many years. To develop an effective model in this field, it will be useful to know the practices of the countries which obtain successful results in international student assessments. Within this scope, the practices of Japan, South Korea and Singapore have been examined and compared to the practices of Turkey through analytical method based on literature. In Japan, South Korea and Singapore, pre-service training includes some courses related to school administration and there are attempts to include such courses in-service training as well. While professional experience comes into prominence in Japan and South Korea, Singapore attaches importance to the structuring of teachers’ career development and mentorship practice. In Turkey, while developing a model for the selection and training of school administrators, the practices of Japan, South Korea and Singapore in this field can be beneficial.
Türkiye’de okul
yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesi konusundaki tartışmalar uzun
yıllardır sürmektedir. Bu alanda etkili bir model geliştirebilmek için
uluslararası öğrenci değerlendirmelerinde başarılı ülkelerin uygulamalarının
tanınması yararlı olacaktır. Bu bakımdan öne çıkan Japonya, Güney Kore ve
Singapur’un uygulamaları incelendiğinde, hizmet öncesinde okul yöneticiliğine
hazırlık eğitimlerinin var olduğu, hizmet içerisinde de geliştirmeye yönelik
çalışmaların varlığı göze çarpmaktadır. Japonya ve Güney Kore’de mesleki
deneyim ön plana çıkmakta, Singapur’da ise öğretmenlerin kariyer gelişimlerinin
detaylı olarak yapılandırıldığı ve mentorlük uygulamasının var olduğu anlaşılmaktadır.
Türkiye koşullarına uygun bütüncül ve sürdürülebilir bir okul yöneticisi seçme
ve yetiştirme modelinin geliştirilmesi, eğitim sisteminden beklentilerin
karşılanması için zaruri bir ihtiyaç olarak görünmektedir. Söz konusu modelin
geliştirilmesinde çağdaş uygulamalar ışığında eğitim yönetimi alanının
araştırmacı ve uygulamacılarının işbirliği yapmaları en çıkar yol
görünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2020 |
Submission Date | November 26, 2019 |
Acceptance Date | April 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.