Inclusive education is the expression of the fundamental right of everyone to benefit from education services and not to be excluded. In practice, many individuals and groups experience problems in accessing this right. Inclusive education aims to ensure that each student receives education at the school of his/her choice, together with his/her peers and fully participates in school life. Appropriate methods and teaching materials should be provided for the learning needs of each student in the classroom. These materials help teachers and educators to provide content suitable for different learning profiles and to ensure equality in education. The problem statement of the research is, what is the effect of teaching materials to be developed for inclusive education on learning? It was determined as. Design-based research, which was chosen as the method of the research, can be defined as the synthesis of design and solution development for practical problems in learning environments and the reporting of reusable design principles. The materials were prepared by considering the learning outcomes in the curriculum. Before the application, the materials were especially tried to ensure the interaction of the learners. Two different data collection techniques were used in the applications. Firstly, the researchers observed the participation behaviours and interaction patterns of the students in the classroom activities. Secondly, after the testing of the materials, their feelings and opinions were obtained in writing with the KWL technique. As a result of the content analysis, students stated that they learnt easily with fun, reinforced their knowledge, and could relate to other lessons. Teachers, on the other hand, expressed positive opinions in terms of the materials being economical, allowing multi-purpose use, making students active, and stimulating their curiosity.
Kapsayıcı eğitim, herkesin öğrenim hizmetlerinden yararlanma ve dışlanmama temel hakkının ifadesidir. Uygulamada bu hakka erişmede birçok kişi ve gruplar sorun yaşamaktadır. Kapsayıcı eğitim, her öğrencinin tercih ettiği okulda, yaşıtlarıyla birlikte eğitim almasını ve okul hayatına tam anlamıyla katılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Sınıf içerisinde her öğrencinin öğrenme ihtiyaçlarına yönelik uygun yöntem ve öğretim materyalleri sunulmalıdır. Bu materyaller, öğretmenlere ve eğitimcilerine farklı öğrenme profillerine uygun içerik sunma ve eğitimde eşitlik sağlama konusunda yardımcı olur. Araştırmanın problem cümlesi, kapsayıcı eğitime yönelik olarak geliştirilecek olan öğretim materyallerinin öğrenme üzerinde etkisi nedir? Olarak belirlenmiştir. Araştırmanın yöntemi olarak seçilen tasarım tabanlı araştırma, öğrenme ortamlarındaki pratik problemlere yönelik tasarım ve çözüm geliştirmenin sentezi ve yeniden kullanılabilir tasarım ilkelerinin raporlanması olarak tanımlanabilir. Materyaller öğretim programında yer alan kazanımlar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Uygulama öncesinde materyaller özellikle öğrenenlerin etkileşimini sağlamaya yönelik olmasına çalışılmıştır. Uygulamalarda iki farklı veri toplama tekniğinden yararlanılmıştır. İlk olarak araştırmacılar, öğrencilerin sınıf içi etkinliklerde; katılım davranışları, etkileşim örüntülerini gözlemlemiştir. İkinci olarak, materyallerin denenmesinden sonra duygu ve görüşleri KWL tekniği ile yazılı olarak elde edilmiştir. İçerik analizi sonucunda, hazırlanan materyallere ilişkin öğrenciler kolaylıkla eğlenerek öğrendiklerini, bilgilerini pekiştirdiklerini, diğer derslerle ilişki kurabildiklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenler ise materyallerin ekonomik olması, çok amaçlı kullanıma izin vermesi, öğrencileri etkin kılması, meraklarını harekete geçirmesi açısından olumlu görüş belirtmişlerdir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
Sayın editör ve dergi hakem kuruluna teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Classroom Education, Primary Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 30, 2024 |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | July 25, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.