Nowadays, the city shapes have entirely changed. They have become mere vehicular channels without any spatial definition, vitality and public usage. They are not safe especially for children and citizens have lost the sense of belonging to their neighborhood. Therefore, cities have gradually changed to unsustainable ones. Considering this fact, the main objective of this study is to put much concentration on the movement pattern and land use as a source of sustainability. Thereby, from this perspective, Famagusta’s different neighborhoods in Northern Cyprus have been selected to better understand the specific influences of patterns of movement and land use in the sustainable development of the city. Generally, this research is based on a theoretical framework with regard for the mentioned factors. Moreover, a questionnaire survey has been taken to measure the amount of citizens’ satisfaction about the current situation and to determine the criteria for the assessment of access to and utilization of public spaces. Based on the survey results, recommendations and design proposal for future development and organization of the city have been suggested in order to make Famagusta more livable. In this case, pedestrianization, cycling, reforming livable neighborhoods and combining the nature to the city can be considered. Another answer to this problem can be increasing density and mix use activity in the current context of the city.
Günümüzde şehir dokuları tamamen değişti. Mekansal bir tanım, canlılık ve kamusal kullanım olmadan sadece araç kanalları haline geldiler. Özellikle çocuklar için güvenli olmayan yerlerde, kent sakinleri semtlerine ait olma duygusunu kaybetti. Dolayısıyla, şehirler kademeli olarak sürdürülemez bir yapıya büründü. Bu gerçeği göz önünde bulundurarak, bu çalışmanın temel amacı, hareketlilik deseni ve arazi kullanımına sürdürülebilirlik kaynakları olarak yoğunlaşmaktır. Bu bağlamda, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Gazimağusa kentinin farklı mahalleleri, kentin sürdürülebilir kalkınmasında hareket ve arazi kullanım modellerinin belirli etkilerini daha iyi anlamak için incelenmiştir. Genel olarak, bu araştırma söz konusu faktörlerle ilgili teorik bir çerçeveye dayanmaktadır. Çalışma kapsamında ayrıca, kent sakinlerinin mevcut durumla ilgili memnuniyet miktarını ölçmek ve kamusal alanlara erişim ve kullanım ölçütlerini belirlemek için bir anket çalışması yapılmıştır. Anket sonuçlarına dayanarak, Gazimağusa kentini daha yaşanılabilir hale getirmek için, kentin gelecekteki gelişimi, organizasyonu ve tasarımı için öneriler sunulmuştur. Bunlar arasında yayalaştırma, bisiklete binme, yaşanabilir mahallelerin yenilenmesi ve doğanın şehre birleştirilmesi yer almaktadır. Kentin bu sorununa çözüm sağlayabilecek diğer bir etken ise, kentin mevcut bağlamda yoğunluğunu artırmak ve kullanım faaliyetlerini çeşitlendirmektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Book Review |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Submission Date | May 17, 2019 |
Acceptance Date | October 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 44 |
Kıbrıs Araştırmaları Dergisi
Kıbrıs Araştırmaları Merkezi
Doğu Akdeniz Üniversitesi
Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs, Mersin 10, Turkey