Osmanlı ilmiye teşkilâtı, Osmanlı Devleti’nin
kuruluşundan yıkılışına kadar varlığını sürdürmüş, başta eğitim-öğretim olmak
üzere dinî hizmetlerin yanında müftü ve kâdî atamaları gibi tayin işlerinde
teklif makamında olmuştur. Ayrıca yargı faaliyetini bilfiil yürüten makam
olarak konumlanmış bazı önemli imtiyazlara sahip bir meslek grubudur. Osmanlı
Devleti’nin duraklama dönemi ile beraber malî, idarî ve askerî teşkilâtında
yaşadığı problemler ilmiye teşkilâtına da yansımış, bunun sonucunda da ilmiye
teşkilâtının içerisinde bulunduğu hali eleştiren ve ıslah edilmesine dönük
önerileri içeren bir dizi eser kaleme alınmıştır. Bu cümleden olarak Abdullah
Ahdî de yazdığı eserinde ilmiye teşkilâtını ve döneminde yapılan bazı
haksızlıkları eleştirmiştir. Ancak Abdullah Ahdî’nin bu eleştirilerini İbn
Nüceym’in el-Eşbâh ve’n-Nezâ’ir adlı küllî kaidelere dair kitabının
muhtasarı olarak hazırladığı fıkıh kitabında dile getirmesi dikkat çekicidir.
Bu onun eserinin sıradan bir muhtasar olmaktan çıkmış ve idarenin yaptığı
kayırmacılığın eleştirilmesi ve liyakatsiz atamaların doğru olmadığının
belirtilmesinde olduğu gibi siyaset-nâme türü eserlerin konularına yer vermesi
nedeniyle özgün bir eser hüviyetine bürünmüştür. Bu çalışmada Abdullah Ahdî’nin
eserinin muhtevası genel olarak değerlendirilmekle birlikte ilmiye teşkilâtına
dönük eleştirilerine odaklanılmış, dönemin ilmî ve siyasî panoramik durumu da
özetlenerek onun dile getirdiği hususlarla döneminin özellikleri arasındaki
ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır.
The
Ottoman ulema organization continued until the collapse of the Ottoman Empire, in
addition to religious services, especially in education, he has been assigned
as mufti and kadı appointments. It is
also a professional group with some important privileges, which are positioned
as the authority to conduct judicial activity. The problems that the Ottoman
Empire experienced in the financial, administrative and military organization
as well as the period of pause were also reflected in the ilmiye organization,
as a result, some works were written that criticized the status of the ilmiye
organization and included suggestions for improvement. In his work, Abdullah
Ahdi criticized the ilmiye organization and some of the injustices made during
the period. However, it is noteworthy that Abdullah Ahdî wrote these criticisms
in his book fiqh Ibn Nüceym’s al-Ashbah and al-Nezair prepared as the subject
of his book on general principles. This caused his work to be no longer an
ordinary sketch and a unique character. In this study, although the content of
Abdullah Ahdi’s book will be evaluated in general, the scientific and political
panorama of the period will be summarized, it will be tried to reveal the
relationship between the issues of him and the features of the period.
Ulema Organization Sinobi Abdullah Ahdi al-Durru’l-Mansur Ibn Nuceym al-Ashbah and al-Nezair
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | March 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |