Helal ve haramların tespitinde Kur’ân ve sünnet/hadisin
ilk müracaat kaynakları olduğu bilinmektedir. İslam alimleri, helalliğin
belirlenmesinde, her şeyin aslen helal ve mübah olduğu ilkesini esas almışlar,
bizzat Allah tarafından bildirilenler ve hakkında açık bir nas bulunanlar
dışında hiçbir haram bulunmadığını Kur’ân âyetlerinden delillendirerek ortaya
koymuşlardır. Buna göre Kur’ân’da yasaklığı bildirilen, leş, kan, domuz eti ve
Allah’tan başkası adına kesilmiş hayvan dışındakiler helal kılınmıştır.
Bu ilke esas olmakla birlikte, âyetlerde Hz. Peygamber’in tayyibâtı helal
habâisi haram kılacağının belirtilmesi, hayvan etlerinin helal ve
haramlığının belirlenmesinde Hz. Peygamber’in yetki sahibi olduğunu ifade
ettiği gibi, Kur’ân’da helal-haramlığı belirtilmemiş olan şeylerin; güzel, hoş
ve temiz olanlarının helal, pis, çirkin ve zararlı olanlarının haram kabul
edilmesine imkan tanımaktadır. Yenilmesi mübah görülen azımsanmayacak sayıda
hayvan, hadis rivâyetlerine konu olmuştur. Etlerinin yenilmesine cevaz verilen
hayvanların tespiti bize bir liste sunmaktan öte, helalliğin kriterlerini
tespit imkanı sağlayacaktır. Bu rivâyetlerin bir araya getirilerek bir bütünlük
içerisinde değerlendirilmesi, Hz. Peygamber’in hayvan etlerinin helalliği
konusundaki yaklaşımlarını kavrama imkanı sağlayacak ve bu konuda hangi
kriterleri esas aldığını tespitte yardımcı olacaktır. Ayrıca rivâyetlerde yenilmesi mübah görülen
hayvanlarla ilgili mezheplerin mübah-mekruh-haram çizgisinde vermiş oldukları
farklı hükümler, bu sebeple ortaya çıkan ihtilaflar ve bu ihtilaflarda hadis
rivâyetlerinin rolü, değerlendirilmesi gereken hususlar olarak karşımıza
çıkmaktadır.
It is known that Qur’ān and sunnah/hadith are
the primary resources when determining the halal and haram. When determining if
anything is halal or not, Islamic scholars accept all to be originally halal
and licit, and evidencing from the verses of the Holy Qur’ān they state that
there is no haram except the ones directly stated by Allah and the ones a clear
ruling has been given. Accordingly, consumption of all animals is permitted
except the meat of dead animals, blood, swine and the meat of animals offered
to other than Allah. This being the very fundamental principle, Qur’ān verses
stating that “... The Prophet Muhammad allows what is good (and pure), and
prohibits what is bad (and impure)”, authorizes The Prophet to determine which
animals are halal and which are haram. This also allows what is good, nice and
pure to be considered as halal, and what is bad, impure and harmful to be
considered as haram, if it has not been ruled as halal or haram in the Qur’ān.
A good many animals have been mentioned in the hadith narratives that the
consumption of their meats are permitted. Evaluating the animals whose meats
are permitted for consumption would give us a criteria to assess what is halal,
rather than a list of halal animals. Collecting these hadith narratives in a
single resource and evaluating them as a whole would allow us to understand The
Prophet’s approach on assessing which animals are halal, and would help us
determine the related criteria. Also different judgements-opinions in the line
of mubāḥ-makruh-ḥarām (licit –licit uot advisable, disgusting- illicit) given
by mezheps, related to the animals considered as eatable with respect to
narrratives, causing controversies and the role of hadidth narratives in these
controversies are subjects to evaluate.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |