Hal (mystical state) as a main concept of sufism is seen as equivalent of mystical experience. Classical sufi books tell about their different dimensions sometimes in opposition each other. Particularly we can partly understand the problem of their continuality, by setting the relations to some different dimensions of affective experinces, In this essay, we discuss the main properties and functions of sufi states as a humanic position in this manner. Conceptual and terminologic means of hal are within the other but diffirent one from the other. Conceptual mean of hal is general for all people. But sufis admit hal as terminological mean that only belonging to people have high conscious situation that they called khawass.
Tasavvufun temel kavramlarından hâl, mistik tecrübenin tasavvuftaki karşılığı olarak görülür. Klasiklerde, kavramın farklı boyutlarına temas edilmekte, bazı durumlarda da farklı görüşler ileri sürülmektedir. Bilhassa hâllerin sürekli olup olmadığı meselesinin daha iyi anlaşılabilmesi, daha alt düzeyde de olsa, duygu-sal yaşantının çeşitli boyutlarıyla kurulacak paralellikler yardımıyla kısmen daha iyi anlaşılabilir. Bu makalede sözü edilen çerçevede, bir insanlık durumu olarak hâllerin temel nitelikleri ve fonksiyonları üzerinde durulmaktadır. Hâlin kavram ve terim anlamlarının iç içe fakat birbirinden farklı olduğu, kavram ola-rak hâlin insanlarda genel, terim olarak hâlin ise sûfîlerin havâss olarak niteledikleri yüksek bilinç durumuna sâhip insanlara özgü mânevî durumlar olarak gördükleri anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 8 Issue: 4 |