The rapidly spreading covid-19 pandemic worldwide has changed our daily lives in various ways. With the increase in the time spent in the working areas of the residences due to the pandemic, the importance given to the physical properties and visual comfort of the residential working areas has also increased. Considering that the working areas in the residences are used for a long time during the day, it is seen that the working efficiency, psychological and physiological needs of the users should be re-evaluated. This study aimed to investigate the effect of daylight in the work areas in the residences during the pandemic. The scope of the study consists of students, teachers, and academicians who have to receive/give distance education, especially during the pandemic.
The questionnaire, one of the quantitative research methods, was used in the study. A total of 200 students, teachers, and academics from different provinces of Turkey participated in the online survey. Participants were asked questions aiming to measure the effect of daylight in the work areas in their residences during the pandemic. According to the research results, while 171 participants think daylight is effective in the study areas, 29 participants think it is ineffective. 87,7 % of those who think that daylight is effective use daylight in their work areas. While 28,1 % of those who used daylight in their work areas made changes in their work area during the pandemic, only 8 % of those who did not use daylight made changes.
Dünya çapında hızla yayılan covid-19 pandemisi günlük hayatımızı çeşitli şekillerde değiştirmiştir. Pandemi nedeniyle konutların çalışma alanlarında geçirilen sürenin artmasıyla birlikte, konut çalışma alanlarının fiziksel özelliklerine ve görsel konforuna verilen önem de artmıştır. Konutlardaki çalışma alanlarının gün içerisinde uzun süre kullanıldığı düşünüldüğünde, kullanıcıların çalışma verimliliği, psikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlarının yeniden değerlendirilmesi gerektiği görülmektedir. Bu doğrultuda yapılan çalışmada pandemi sürecinde konutlardaki çalışma alanlarında gün ışığının etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamını özellikle pandemi sürecinde uzaktan eğitim almak/vermek zorunda kalan öğrenciler, öğretmenler ve akademisyenler oluşturmaktadır.
Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket kullanılmıştır. Online olarak yapılan ankete Türkiye'nin farklı illerinden toplam 200 öğrenci, öğretmen ve akademisyen katılmıştır. Katılımcılara, pandemi sürecinde, yaşadıkları konutlarda yer alan çalışma alanlarında gün ışığının etkisini ölçmeyi amaçlayan kapalı uçlu sorular sorulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; 171 katılımcı çalışma alanlarında gün ışığının etkili olduğunu düşünürken, 29 katılımcı etkisiz olduğunu düşünmüştür. Gün ışığının etkili olduğunu düşünenlerin %87.7’si çalışma alanlarında gündüz gün ışığı kullanmaktadır. Çalışma alanlarında gün ışığı kullananların %28,1’i pandemi sürecinde çalışma alanında değişiklik yaparken, gün ışığı kullanmayanların sadece %8’i değişiklik yapmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2022 |
Submission Date | June 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 3 |