Otizm, sosyal davranış, iletişim bozukluğu ve tekrarlanan takıntılı davranışlarla kendisini gösteren bir gelişim bozukluğudur.
Nedeni tespit edilemeyen bu bozukluk, bireyin yaşamı içerisinde azalabilmekte hatta etkileri tamamen ortadan
kalkabilmektedir. Otizmli bireyler otizm ve gelişim düzeylerine göre eğitim alabilmektedirler ve bu sayede otizmin olumsuz
etkileri en aza indirilebilmektedir. Otizmli bireylerin diğer alanlardaki eğitiminin imkânı tartışmaya mahal vermeyecek
biçimde açıkken din algıları ve din eğitiminin imkânı tartışılmıştır. Türkiye’de 2010 yılında özel eğitim programlarında DKAB
dersinin yer almasıyla konu gündeme gelmiştir. Bu çalışmada otizmlilerde din ve din eğitiminin imkânı, literatürde farklı
sonuç veren araştırmalar ışığında tartışılmış ve otizmli bireyler için hazırlanmış DKAB programı bu sonuçlar kapsamında
incelenmiştir. Böylelikle otizmli bireyler için daha etkili olabilecek programların niteliklerine ışık tutmak amaçlanmıştır.
Autism is a development disorder that appears in social behaviors, communication disorder and obsessive behaviors. This
disorder which cause cannot be determined, may decrease within the life of the individual and even its effects may be
completely eliminated. Autistic individuals can be educated according to their autism and development levels. In this way,
can be reduced negative effects of autism. While the possibility of education of autistic people in other areas is not open
to debate, the religious perceptions and the possibility of religious educations of autistic people are discussed. The issue
has raised with the inclusion of religious culture and ethics courses in special education programs in 2010 in Turkey. In this
study, the possibility of religious and religious education in autistic people was discussed in the light of research which
gave different results in literature and religious culture and ethics curricula were examined in scope of these results. Thus,
it is aimed to shed light on the qualities of programs that may be more effective for autistic individuals.
Autism Religion Religious Education Special Education Curriculum of Religious Culture and Ethics Courses
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2019 |
Submission Date | April 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 30 Issue: 1 |