Kur’ân-ı Kerîm’in nâzil olmaya başladığı ilk dönemden itibaren er-Rahmân ismine yönelik bir takım iddialar ortaya atılmıştır. Rahmân isminin kökeninin yabancı asla dayandığı, Cahiliyye döneminde kullanılmadığı, sadece belli bir döneme ait olduğu, özel isim olarak kullanıldığı, yaratılmışlar hakkında kullanılmadığı, yalnız başına kullanıldığı, sadece Ehl-i kitapla ilgili konularda yer aldığı, bazı Yahûdî-Hristiyan kavramlarının ve uhrevî konuların bu isimle zikredildiği gibi konular bu iddialardan bazılarıdır. Buradan hareket edilerek de Kur'ân’ın ilâhî bir kitap olmadığı ve beşer eliyle yazıldığı ispat edilmeye çalışmıştır.
Bu çalışma özellikle Mekke döneminde yaşayan müşriklerin ve Kur'ân hakkında araştırma yapan bazı müsteşriklerin er-Rahmân ismi etrafında şekillendirdikleri iddialarını tespit etmeye ve bu iddiaları cevaplandırmaya yöneliktir. Araştırmada öncelikle Rahmân isminin etimolojik yapısı incelenmiş, müfessirlerin bu isme verdiği anlamlar tespit edilmiş, Kur’ân’da Rahmân vasfının geçtiği âyetlerde bu vasfın biçimsel ve anlamsal farkları ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonrasında ise Rahmân ismi ve bu ismin geçtiği âyetlerle ilgili iddialar, Kur’ân bütünlüğü içersinde tefsir ilminin veri ve metotlarına dayanarak, ayrıca bu konuyla ilgilenmiş zevâtın eserlerine müracaat ederek cevaplandırılmaya çalışılmıştır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Teşekkür eder, hayırlı çalışmalar dilerim.
Since the beginning of the revelation of the Holy Qur'an a number of allegations regarding the name al-Rahmân have been made. Some of these allegations are asserting the fact that the name al-Rahmân has a foreign origin, that it was not mentioned in the Jahiliyyah period, that it belongs only to a certain period, that it is used as a proper name, that it is not mentioned in relation to the creatures, that it is always mentioned alone, that it is only mentioned in matters related to the Ahl al-Bayt, that some Judeo-Christian concepts and otherworldly matters are mentioned with this It is better to shorten this sentence. Based on all these, it has been tried to prove that the Qur'ân is not a divine book and that it was written by humans. This study aims to identify and respond to the allegations of the polytheists living in the Meccan period and some scholars who conducted research on the Qur'ân around the name al-Rahmân. First of all, the etymological structure of the name al-Rahmân was examined, the meanings given to this name by the commentators were determined, and the depth of meaning of this attribute was tried to be revealed in the Qur'ânic verses in which the name al-Rahmân is mentioned. Afterwards, the allegations about the name rahmân and the verses in which this name exists were tried to be answered within the integrity of the Qur'ân, by revealing the data and methods of the science of tafsîr, and by referring to the works of the scholars who were interested in this subject.
Tefsir, Kur'ân, Rahmân, el-Esmâü’l-Hüsnâ, Oryantalist.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 26, 2024 |
Acceptance Date | May 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 6 |
Darulhadis Journal of Islamic Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).