The benefits of education to individual and society are quite high. In this direction, the relation between education and economic growth has taken interest in theory and practice for a long time. Especially in the information society, education has increased its importance. The aim of this study is to examine the historical development of education in Turkey and the relationship between economic growth and educational attainment by using annual data for 1960-2013 to test empirically. According to the cointegration analysis, a long-run relationship has been determined between the number of primary school students, the number of vocational high school students and the number of university students and GDP. According to the Granger causality analysis, which determines short-term causality relations, the number of primary school students, the number of general high school students and the number of university students were found to be one way Granger causality towards GDP. As a result, according to this study, similar to the results of many studies of domestic and foreign literature, the development of education in Turkey accelerates economic growth.
Eğitimin bireye ve topluma sağladığı faydalar oldukça fazladır. Bu doğrultuda eğitim-ekonomik büyüme ilişkisi teoride ve uygulamada uzunca bir süredir ilgi görmektedir. Özellikle bilgi toplumunda eğitim önemini bir kat daha arttırmıştır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de eğitimin tarihsel gelişimini irdelemek ve 1960-2013 yıllık verileri kullanılarak eğitim düzeyleri ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi ampirik olarak test etmektir. Yapılan eşbütünleşme analizine göre ilköğretim öğrenci sayısı, meslek lisesi öğrenci sayısı ve üniversite öğrenci sayısı ile GSYİH arasında uzun dönemli bir ilişki tespit edilmiştir. Kısa dönemli nedensellik ilişkilerini belirleyen Granger nedensellik analizine göreyse meslek lisesi öğrenci sayısı, genel lise öğrenci sayısı ve üniversite öğrenci sayısından GSYİH’ye doğru tek yönlü bir Granger nedenselliğin olduğu bulgulanmıştır. Çalışma sonucunda, yerli ve yabancı literatürdeki birçok çalışmadakine benzer olarak Türkiye’de eğitimdeki gelişmenin ekonomik büyümeyi hızlandırdığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DASED |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |