BibTex RIS Cite

The Religiosity of Mental Health Professionals and Students of Counselling and Its Relation with Their Purpose of Life and Personal Values

Year 2016, Volume: 14 Issue: 31, 135 - 158, 01.06.2016

Abstract

References

  • Akarsu, B. (1975). Felsefe Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu, 1975.
  • Allport ,G.W. ve Ross, J.M. (1967). Personal Religious Orientation And Prejudice, Journal of Personality And Social Psychology, 5(4).
  • Budak. S. (2003). Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Bulut, H. İ. (2002). “İlahiyat Fakülteleri Kelam Anabilim Dalı 7. eğitim-öğretim meseleleri koordinasyon toplantısı ve bir kelam problemi olarak din-dünya ilişkisi” konulu sempozyumdan izlenimler, sonuç bildirgesi”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6.
  • Ekşi, H. ve ark. (2008). Bireysel değerler envanterinin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27).
  • Güçlü A. (2002). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2003). Din Psikolojisi, 5. Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık.
  • Kıraç, F. (2007). Dindarlık Eğilimi, Varoluşsal Kaygı ve Psikolojik Sağlık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Kula, N. (2005). Bedensel Engellilik ve Dini Başa Çıkma, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2013). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Ensar Neşriyat, 2. baskı.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2006). Dindarlığın peşinde: Din psikolojisinde araştırma, ölçme ve yorumlama üzerine, İslami Araştırmalar Dergisi, 19(3) TEKDAV.
  • Ok, Z. (2011). Dini tutum ölçeği: Ölçek geliştirme ve geçerlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Özakıncı, C. (1998). Dil ve Din, 3. Baskı, İstanbul: Panel Yayınevi.
  • Peker, H. (2003). Din Psikolojisi, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Poyraz, H. (2013). Değerlerin kuruluşu ve yapısı, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2. Baskı.
  • Schwartz, S.H. (2014). An overview of the Schwartz theory of basic values, Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1), s. 5-6 (http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116).
  • Taşdelen, D. (2012). Dil Felsefesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tekin, M. (2011). Kutsal Sekülarizm, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M. O., Bilican, F. I. (2012). Öğretmen adaylarının değer yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 9-151.

Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat Amaçları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis

Year 2016, Volume: 14 Issue: 31, 135 - 158, 01.06.2016

Abstract

Bu çalışmada, ruh sağlığı uzman ve ilgili branş öğrencilerinin kişisel değerleri ile hayatın anlamı ve dindarlık eğilimleri arasındaki ilişkiler incelemek amacıyla 829 gönüllü uzman ve öğrenciye Kişisel Değerler Envanteri, Hayatın Amacı Ölçeği ve İç-Dış Güdümlü İnanç (Dindarlık Eğilimi) Ölçeği, uygulanmıştır. Kişisel Değerler, Hayatın Amacı ve Anlamı, İç-Dış Güdümlü İnanç değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Genel olarak içten, samimi inanç sahiplerinin hayatlarını anlamlandırmaları ile kişisel değerleri arasında olumlu yönde anlamlı ilişkiler görülmüştür. Kişisel değerleri güçlü olan bireylerin de hayatı anlamlandırma ve inanç dünyasında daha başarılı oldukları, her üç değişkenin de birbiriyle güçlü ve anlamlı ilişkileri olduğu tespit edilmiştir.Bu araştırmanın amacı; hayatı anlamlandırma sürecinde inanç ve kişisel değerlerin rolünü incelemektir. Bu gayeyle şu sorulara cevap aranmıştır: Psikiyatri, psikoloji, PDR, EPH ve diğer ruh sağlığı alanlarında çalışanların ve ilgili branşlarda okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş grupları, meslekte çalışma süresi, medeni durum, ekonomik durum, branş ve doğum sırası değişkenlerine göre kişisel değerleri, inançları ve hayatı anlamlandırma ile ilgili kanaatleri farklılaşmakta mıdır? Psikiyatri, psikoloji, PDR, EPH ve diğer ruh sağlığı alanlarında çalışan ve öğrencilerinin hayatın anlamına ilişkin kanaatleri, kişisel değerleri ve inançları arasında nasıl bir ilişki vardır? Sosyal bilimlerle özellikle de psikoloji ile ilgili araştırmalarda genellikle araştırmaların öznesi olan ruh sağlığı çalışanları ve öğrencileri üzerine yapılan araştırmaların sayısı azdır. Bu açıdan araştırma bu eksiklikleri giderme hususunda önem arz etmektedir. Araştırma yalnızca Türkiye'de çalışan ve okuyan ruh sağlığı branşlarındaki kişilerle 2013- 2014 yıllarıyla ve kullanılan envanter ile sınırlıdır.Bu araştırma hayatın anlamı, kişisel değerler ve inanç arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik betimsel türde ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına ulaşmak için çalışma 2 aşamada yürütülmüştür. Birinci aşamada literatür taramasının yapılması, ikinci aşamada ise nicel araştırma yöntem kullanılarak ekteki ölçme araçlarının uygulanması ve SPSS programıyla sonuçların değerlendirilmesi gerçekleştirilmiştir.

References

  • Akarsu, B. (1975). Felsefe Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu, 1975.
  • Allport ,G.W. ve Ross, J.M. (1967). Personal Religious Orientation And Prejudice, Journal of Personality And Social Psychology, 5(4).
  • Budak. S. (2003). Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Bulut, H. İ. (2002). “İlahiyat Fakülteleri Kelam Anabilim Dalı 7. eğitim-öğretim meseleleri koordinasyon toplantısı ve bir kelam problemi olarak din-dünya ilişkisi” konulu sempozyumdan izlenimler, sonuç bildirgesi”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6.
  • Ekşi, H. ve ark. (2008). Bireysel değerler envanterinin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27).
  • Güçlü A. (2002). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2003). Din Psikolojisi, 5. Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık.
  • Kıraç, F. (2007). Dindarlık Eğilimi, Varoluşsal Kaygı ve Psikolojik Sağlık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Kula, N. (2005). Bedensel Engellilik ve Dini Başa Çıkma, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2013). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Ensar Neşriyat, 2. baskı.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2006). Dindarlığın peşinde: Din psikolojisinde araştırma, ölçme ve yorumlama üzerine, İslami Araştırmalar Dergisi, 19(3) TEKDAV.
  • Ok, Z. (2011). Dini tutum ölçeği: Ölçek geliştirme ve geçerlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Özakıncı, C. (1998). Dil ve Din, 3. Baskı, İstanbul: Panel Yayınevi.
  • Peker, H. (2003). Din Psikolojisi, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Poyraz, H. (2013). Değerlerin kuruluşu ve yapısı, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2. Baskı.
  • Schwartz, S.H. (2014). An overview of the Schwartz theory of basic values, Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1), s. 5-6 (http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116).
  • Taşdelen, D. (2012). Dil Felsefesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tekin, M. (2011). Kutsal Sekülarizm, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M. O., Bilican, F. I. (2012). Öğretmen adaylarının değer yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 9-151.
There are 21 citations in total.

Details

Other ID JA66TR94MU
Journal Section Articles
Authors

Murat İskender This is me

Ömer Akgül This is me

Gülşah Tura

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 14 Issue: 31

Cite

APA İskender, M., Akgül, Ö., & Tura, G. (2016). Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat Amaçları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 135-158.