Many factors affect the classroom environment in schools,
teacher-student interactions being one of the most important factors. In
such an environment, it is almost unavoidable to experience undesired
behaviors. Therefore, the goal must be not only to prevent such undesired
behaviors, but also bring in favourable values and attitudes in place
of these behaviors. The realization of character education plays a vital role
in this process. In addition, new elementary education curriculum requires
a classroom environment where students are active participants. With this
respect, teachers’ reactions toward misbehavior in their classrooms are
becoming more important.
In this article, teachers’ reactions toward misbehavior, and their views on
character education, and new elementary education curriculum were discussed.
A survey developed by the researchers was administered to 163
teachers whose ages ranged from 20 to 40 (65% were females) in
Istanbul province.
Results report the levels of reactions among teachers to negative behaviors.
It is suggested that teachers be supported in respect to the management
of student behaviors, character education, and new elementary
education curriculum.
Classroom Management Misbehavior Teacher Reactions Character Education New Turkish Elementary Education Curriculum.
Okullarda sınıf ortamı çeşitli faktörlerin etkisi altındadır. Temelde öğretmen-öğrenci etkileşimine dayalı olarak oluşan bu ortamda, istenmeyen davranışların da yaşanması kaçınılmazdır. Amaç, istenmeyen davranışların yerine olumlu değer ve tutumların kazandırılması ve öğrencilerin karakter eğitiminin gerçekleştirilmesidir. Ayrıca yeni ilköğretim programının uygulanması öğrencilerin aktif olduğu sınıf ortamını gerektirmektedir. Bu açıdan öğretmenlerin sınışarındaki olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkiler daha da önemli hâle gelmektedir.Bu makalede öğretmenlerin olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkiler; karakter eğitimi ve yeni ilköğretim programı çerçevesinde ele alınmıştır. İstanbul ilinde 20 ile 40 yaş arasında yer alan, %65'i bayan, % 35?i erkek 163 öğretmene araştırmacılar tarafından geliştirilen bir anket formu uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapmadan yararlanılmıştır. Sonuç olarak sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin düzeyi ortaya konmuştur. Sınıf öğretmenlerinin öğrenci davranışlarının yönetimi, karakter eğitimi ve yeni ilköğretim programı konularında desteklenmeleri önerilmektedir.
Sınıf Yönetimi Olumsuz Davranışllar Öğretmen Tepkileri Karakter Eğitimi Yeni İlköğretim Programı
Other ID | JA45PA99CR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 10 |