Value Education in the Eyes of Student Teachers of History Pedagogy Programme: The Example of Trabzon
Year 2016,
Volume: 14 Issue: 32, 59 - 78, 05.12.2016
İsmail Hakkı Demircioğlu
,
Ebru Demircioğlu
,
İnanç Genç
References
- Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı
olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulama
Eğitim Bilimleri, 12(2), s. 1461-1474.
- Bell, J. (1997). Doing Your Research Project. Buckingham: Open-Universty Press.
- Cohen, L ve Manion, L. 1997. Research in Education (4. Baskı). New York: Routledge.
- Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, A. M. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde
Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), s. 69-
88.
- Demircioğlu E. ve Demircioğlu İ. H. (2014).Türk Dünyası Bilgeleri ve Değer Eğitimi.
Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi içinde (s. 339-343), Eskişehir, Türkiye,
26-28 Mayıs.
- Demircioğlu, İ. H. ve Demircioğlu, E. (2015). Tarih Eğitimi ve Değerler. R. Turan
ve K. Ulusoy (Ed.), Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (2. baskı) içinde (s.
270-285). Ankara: Pegem Akademi Yay.
- Drever, E. (1997). Using Semi-Structured Interview in Small-Scale Reserch. Glasgow:
SCRE.
- Ekşi, H. ve Katılmış, A. (2011). Karakter Eğitimi El Kitabı. Ankara: Nobel Yayın.
- Er, R. ve Bayındır, N. (2015). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmenlerinin Tarih Konularının
Öğretimine İlişkin Değer Kazanımı İle Öğretim Programı Hakkındaki Görüşlerinin
Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, s. 357-374.
- Fidan, K, N.(2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal
Eğitim Bilim, 2(2), s. 1-18.
- Genç, S.Z., Tutkun, T. ve Çoruk, A. (2015). Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin
Görüşlerine Göre Durum Tespiti. Eğitimde Kuram ve Uygulama,
11(2), s. 374-397.
- Hançerlioğlu, O. (2013). Felsefe Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- İşcan, Demirhan. C. (2014). Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimindeki Tercihleri.
Elementary Education Online, 13(4), s. 1203-1222.
- Johnson, R. B. ve Christensen, L. B. (2014). Educational research methods: Quantitative,
Qualitative and Mixed Approaches (5. Baskı). Los Angeles: CA: Sage P..
- Kuşdil, M. E. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve
Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), s. 59-76.
- Mutluer, C. (2015). Tarih Derslerinin Değer Eğitimindeki Yeri: Tarih Öğretmenlerinin
Görüşleri. Turkish Studies, 10(15), s. 649-666.
- Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı
Yayınları
Philips, R. (2003). History, Citizenship and Identidy. Teaching History, 36(2), s. 37.
- Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work.
Applied Psychology: An International Review, 48 (1), s. 23–47. 28.04.2016’da
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00047.x/
abstract’dan edinilmiştir.
- Strauss, A. ve Corbin, J. (1996). Basics of Qualitative Research. London: Sage Publication.
- Tokdemir, M.A. (2007).Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değer Eğitimi Hakkındaki
Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi
Anabilim Dalı, Trabzon.
- Ulusoy, K. (2007). Lise Tarih Programında Yer Alan Geleneksel ve Demokratik Değerlere
Yönelik Öğrenci Tutumlarının ve Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler
Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi,
Ankara.
- Ulusoy, K. (2010). Değer Eğitimi: Davranışçı Ve Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre
Hazırlanan Tarih Programlarında Değer Aktarımı. Trakya Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 12(1), s. 35-51.
- Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları
,TÜBAR, 19, s. 499-522.
- Yiğittir, S. ve Öcal, A. (2011). Lise Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değerler
Eğitimi Konusundaki Görüşleri. KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 13 (20), s. 117-124.
- Yiğittir, S. (2014). Türk Destanlarının Değer Odaklı Analizi. Turkish Studies, 9(5),
s. 2125-2140.
- Yüksel, İ. ve Adıgüzel, A. (2012). Değer Eğitiminde Karikatür Kullanımı: Toplumsal
Birlik Beraberlik ve Dayanışma Değer Örneği. Sakarya University Journal
of Education, 2(3), s. 68-80.
Tarih Pedagoji Programı Öğrencilerinin Gözüyle Değer Eğitimi: Trabzon Örneği
Year 2016,
Volume: 14 Issue: 32, 59 - 78, 05.12.2016
İsmail Hakkı Demircioğlu
,
Ebru Demircioğlu
,
İnanç Genç
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında Karadeniz Teknik
Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Tarih Öğretmenliği Pedagoji Programı’na devam
eden öğretmen adaylarının değer eğitimiyle ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Öğretmen adayları, Türkiye’deki farklı üniversitelerin tarih bölümlerinden mezun olan öğrencilerdir. Araştırmaya 19 kadın ve 18 erkek olmak üzere toplam 37 öğrenci katılmıştır.
Araştırma nitel bir anlayışla gerçekleştirilmiş olup, çalışmada veri toplama aracı olarak
açık-uçlu anket kullanılmıştır. Anket, 2014-2015 eğitim ve öğretim yılı Bahar Yarıyılında
uygulanmıştır. Elde edilen veriler önce okunmuş daha sonra kodlanmıştır. Kodlamanın
ardından kategoriler oluşturulmuştur. Elde edilen veriler ışığında, öğretmen adaylarının
çoğunluğunun tarih derslerinin değer eğitimini desteklemesi gerektiğini düşündükleri
anlaşılmaktadır. Buna karşın, aday öğretmenlerin çoğunluğunun değer kavramı ve değer
eğitimi konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları anlaşılmaktadır.
References
- Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı
olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulama
Eğitim Bilimleri, 12(2), s. 1461-1474.
- Bell, J. (1997). Doing Your Research Project. Buckingham: Open-Universty Press.
- Cohen, L ve Manion, L. 1997. Research in Education (4. Baskı). New York: Routledge.
- Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, A. M. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde
Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), s. 69-
88.
- Demircioğlu E. ve Demircioğlu İ. H. (2014).Türk Dünyası Bilgeleri ve Değer Eğitimi.
Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi içinde (s. 339-343), Eskişehir, Türkiye,
26-28 Mayıs.
- Demircioğlu, İ. H. ve Demircioğlu, E. (2015). Tarih Eğitimi ve Değerler. R. Turan
ve K. Ulusoy (Ed.), Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (2. baskı) içinde (s.
270-285). Ankara: Pegem Akademi Yay.
- Drever, E. (1997). Using Semi-Structured Interview in Small-Scale Reserch. Glasgow:
SCRE.
- Ekşi, H. ve Katılmış, A. (2011). Karakter Eğitimi El Kitabı. Ankara: Nobel Yayın.
- Er, R. ve Bayındır, N. (2015). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmenlerinin Tarih Konularının
Öğretimine İlişkin Değer Kazanımı İle Öğretim Programı Hakkındaki Görüşlerinin
Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, s. 357-374.
- Fidan, K, N.(2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal
Eğitim Bilim, 2(2), s. 1-18.
- Genç, S.Z., Tutkun, T. ve Çoruk, A. (2015). Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin
Görüşlerine Göre Durum Tespiti. Eğitimde Kuram ve Uygulama,
11(2), s. 374-397.
- Hançerlioğlu, O. (2013). Felsefe Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- İşcan, Demirhan. C. (2014). Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimindeki Tercihleri.
Elementary Education Online, 13(4), s. 1203-1222.
- Johnson, R. B. ve Christensen, L. B. (2014). Educational research methods: Quantitative,
Qualitative and Mixed Approaches (5. Baskı). Los Angeles: CA: Sage P..
- Kuşdil, M. E. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve
Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), s. 59-76.
- Mutluer, C. (2015). Tarih Derslerinin Değer Eğitimindeki Yeri: Tarih Öğretmenlerinin
Görüşleri. Turkish Studies, 10(15), s. 649-666.
- Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı
Yayınları
Philips, R. (2003). History, Citizenship and Identidy. Teaching History, 36(2), s. 37.
- Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work.
Applied Psychology: An International Review, 48 (1), s. 23–47. 28.04.2016’da
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00047.x/
abstract’dan edinilmiştir.
- Strauss, A. ve Corbin, J. (1996). Basics of Qualitative Research. London: Sage Publication.
- Tokdemir, M.A. (2007).Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değer Eğitimi Hakkındaki
Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi
Anabilim Dalı, Trabzon.
- Ulusoy, K. (2007). Lise Tarih Programında Yer Alan Geleneksel ve Demokratik Değerlere
Yönelik Öğrenci Tutumlarının ve Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler
Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi,
Ankara.
- Ulusoy, K. (2010). Değer Eğitimi: Davranışçı Ve Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre
Hazırlanan Tarih Programlarında Değer Aktarımı. Trakya Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 12(1), s. 35-51.
- Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları
,TÜBAR, 19, s. 499-522.
- Yiğittir, S. ve Öcal, A. (2011). Lise Tarih Öğretmenlerinin Değerler ve Değerler
Eğitimi Konusundaki Görüşleri. KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 13 (20), s. 117-124.
- Yiğittir, S. (2014). Türk Destanlarının Değer Odaklı Analizi. Turkish Studies, 9(5),
s. 2125-2140.
- Yüksel, İ. ve Adıgüzel, A. (2012). Değer Eğitiminde Karikatür Kullanımı: Toplumsal
Birlik Beraberlik ve Dayanışma Değer Örneği. Sakarya University Journal
of Education, 2(3), s. 68-80.