It is aimed to compare the value types and the related content between
Turkey’s Citizenship and Democracy Course and France’s Moral and Civic Education
course. Document review method, which is one of the qualitative research
methods, is used. Content analysis method is used in analysis of the data
obtained. It is what is found at the end of the research is that democratic
value are the most common value in both countries’ citizenship education
programme, social values in Turkey programme and citizenship values in France
follow this and no results found related to the acquisition related to values
as friendship, fellowship, giving importance to the unity of family and
patience in France’s programme. Moreover it is seen that “sensitivity”’ value
is approached inclusively in France’s programme, in Turkey’s course the values
related to a “responsibility” acquisition and “individual rights” are much more
common, moreover, the value of “justice”’ in France’s programme and “freedom”
in Turkey’s programme are the most widely taken into consideration. The the
understated values are ;“secularism” in Turkey’s programme and
“brotherhood" in France’s programme. Some similarities and differences in
terms of the acquisition of the value type and their related contents in Turkey
and France’s citizenship education programmes are determined.
Bu araştırmada Türkiye
İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Öğretim Programı ile Fransa
Vatandaşlık ve Ahlak Eğitimi Öğretim Programı'nda kazanımlarda yer alan değer
türleri ve ilişkili olduğu içerik bağlamında karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik
analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda her iki ülke vatandaşlık
eğitimi programında en fazla demokratik değerlere yer verildiği, bunu Türkiye
programında sosyal değerlerin, Fransa programında vatandaşlık değerlerinin
izlediği, Fransa
programında arkadaşlık, dostluk, sevgi, aile birliğine önem verme ve sabır değerlerine
ilişkin kazanımların ise yer almadığı tespit edilmiştir. Ayrıca Fransa
programında “duyarlılık” değerinin kapsamlı bir şekilde ele alındığı, Türkiye
programında "sorumluluk" ve "bireysel haklara" ilişkin
kazanımların daha fazla olduğu, Fransa programında en fazla “adalet”, Türkiye programında en fazla “özgürlük”
değerine yer verildiği görülmüştür. En alt sırada olan değerler ise, Türkiye
programında "laiklik", Fransa
programında ise"kardeşlik"tir. Türkiye ve Fransa vatandaşlık eğitimi
programlarında değer türleri ile ilişkili kazanımların içeriklerinde ise benzer
ve farklı konular tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |