Bu
araştırma, öğretmen adaylarının 9. Sınıf Kimya Ders Kitabında yer alan “Aziz Sancar’ın Başarısı” adlı okuma parçasındaki değerler ve değerler eğitimine
yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, nitel araştırma
desenlerinden fenomenoloji deseni ve bu desene uygun ölçüt örnekleme
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ülkemizdeki bir devlet
üniversitesinin eğitim fakültesinin kimya öğretmenliği programında seçmeli ders
olarak okutulan “Ortaöğretim Kimya
Müfredatı” dersine kayıtlı sekiz gönüllü adaydan oluşmaktadır. Veriler, açık uçlu üç soru içeren görüş formundan, araştırmacılar
tarafından yapılan nitel gözlemlerden, kimya öğretim programından ve ders kitabındaki okuma
parçasından doküman inceleme tekniğiyle
toplanmış ve içerik analiziyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulardan,
değerler ve değerler eğitiminin programlarının
odağına yerleştirilmesinde yakın zamanda gerçekleşen 15 Temmuz Kalkışma
Hareketinin etkisinin olduğu, değerlerin birkaç ders kapsamında
kazandırılmasının yeterli olmayacağı, ailede başlayan eğitiminin okullarda
devam etmesi, derslerin kazanımları verilirken değerlerin de kazandırılması ve kalıcılığının
sağlanması gerektiği belirlenmiştir. Adayların okuma
parçasından belirledikleri değerlerle kimya
öğretim
programında kazandırılması hedeflenen değerlerin benzerlik gösterdiği ve
parçada değerlerin eğitimine atıf yapan ifadelerin bulunduğu saptanmıştır. Aziz
Sancar vb. önemli tanınmış şahsiyetlere öğretim programı ve ders kitaplarında
daha çok yer verilmesi, değerlerin eğitiminde kullanılan atasözleri vb. diğer
araçlardan yararlanılması, hizmet içi eğitimler düzenlenerek öğretmenlerin
bilinçlendirilmesi ve kredisiz zorunlu ders olarak lisans programlarında
okutulması için gerekli alt yapı çalışmalarının yapılması önerilmektedir.
This study, aimes to determine
the opinions of chemistry teacher candidates about the values and values
education through the reading passage that titled as “Aziz Sancar’s Success” in the 9th grade chemistry textbook. The
phenomenology research method was preferred, because the participants of this
research were looking at the reading passage (Aziz Sancar’s Success) in terms of values and values education,
and what kind of perception they formed and the way these perceptions are structured
will be analysed. The participants of the research consist of eight chemistry
teacher candidates who are enrolled in ‘secondary chemistry education’ in a
state university in Turkey. The data of the research was collected by document
review from, the form contains open-ended three questions related to; the 9th
grade chemistry textbook, the secondary school chemistry curriculum and
qualitative observation. In the analysis of the data, content analysis was
used. Some noteworthy factors according to teacher candidates necessitate placing
the data collected in the research at the centre of values education were; the
15 July coup attempt, the difficulty to
transfer values through few courses, having enduring values education that
starts at home and continues in schools, along with the skill taught in the
subject matter, values acquisition should be included and enhanced. Also, the values the candidates referred to
in the reading passage were similar to those in the chemistry curriculum. Prominent
figures such as Aziz Sancar should be given more place in textbooks. Benefiting from other tools such as
(Proverbs etc. ) in values education is important. In-service
trainings should be organized to raise
awareness among teachers candidates and finally values education should
be taught in undergraduate programs as non-credit mandatory course.
Aziz Sancar values values education secondary chemistry chemistry textbook teacher candidate
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |