The texts in Turkish textbooks are very important in
terms of national and cultural concepts acquisition. These concepts are
included in the 2018 Turkish course curriculum as the recommended topic
proposals under the theme of National Culture. The purpose of this research
is; to determine the status of national and cultural concepts in in First
and Second Grade
Primary School Turkish textbooks used in 2018-2019 academic year.
Qualitative method was used in the study and data were collected by document
analysis by descriptive analysis technique. According to the research results; certain
concepts (such as Atatürk, flag concepts under the theme of National Struggle
and Atatürk) are more frequent in certain themes; some of these concepts were
distributed under the themes included in the textbooks examined, and compared
to other books the first semester first-grade primary school textbook was found
to contain more limited themes. In addition, it has been concluded that the concepts
studied at both grade levels are not distributed evenly according to types of
writing and themes. Based on the results of the study; The distribution of
national and cultural concepts in the firs and second grade of Turkish Primary textbooks
must be reviewed, concepts are given less or no place in textbooks should be
distributed in more balanced way, preventing the exclusion of some themes in
certain concepts, it may be suggested that examination of the situation of
national and cultural concepts in different grade levels textbooks by different
publishers.
İlkokulda milli ve kültürel kavram
ediminde Türkçe ders kitaplarındaki metinler oldukça öne çıkmaktadır. Bu
kavramlara 2018 Türkçe dersi öğretim programında Milli Kültürümüz teması adı
altında tavsiye edilen konu önerileri olarak yer verilmektedir. Yapılan bu
araştırmanın amacı; ilkokul birinci ve ikinci sınıf düzeyinde, 2018-2019
eğitim-öğretim yılında kullanılan Türkçe ders kitaplarında milli ve kültürel
kavramlara yer verilme durumunu belirlemektir. Çalışmada nitel yöntem
kullanılmış olup, veriler doküman analizi ile toplanmış ve betimsel analiz
tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; belli kavramların
(örneğin Milli Mücadele ve Atatürk temasında Atatürk, bayrak kavramları), belli
temalarda daha sık geçtiği; bazı kavramlarınsa incelenen ders kitaplarında yer
verilen temalara yayıldığı, ilkokul birinci sınıf birinci dönem İlkokuma ve
yazma ders kitabında diğer kitaplara göre daha sınırlı kavramların geçtiği
belirlenmiştir. Ayrıca her iki sınıf düzeyinde incelenen kavramların, yazım
türlerine ve temalara göre çok fazla dengeli dağılmadığı sonuçlarına
ulaşılmıştır. Yapılan çalışma sonucundan hareketle; İlkokul birinci ve ikinci
sınıf Türkçe ders kitaplarında milli ve kültürel kavramların dağılımın
tekrardan gözden geçirilerek, metinlerde daha az yer verilen ya da hiç yer
verilmeyen kavramların dengeli olarak dağıtılması, bazı kavramların bazı
temalarda hiç yer almamasının önüne geçilmesi, milli ve kültürel kavramların
aynı ya da farklı sınıf düzeylerinde farklı yayınevleri tarafından yayınlanmış
ders kitaplarındaki durumunun incelenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |