Bu
çalışmanın amacı; ilkokul matematik ders kitaplarında sınıf düzeyi, öğrenme
alanı ve yayınevi türüne göre sosyal değerlere nasıl yer verildiğini
incelemektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden
biri olan açıklayıcı-tanımlayıcı durum çalışması kullanılmıştır. Veri
toplamanın ilk kısmında; Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere elektronik
doküman sağlayan, www.eba.gov.tr sitesinde yer verilen matematik ders kitapları
incelenmiştir. Ders kitaplarında yer alan sosyal değerlerin analiz edilmesinde
nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılacak sosyal
değerlerin belirlenmesi için literatürde yer alan sosyal değerlere ait
sınıflandırmalardan bir çatı oluşturulmuştur. Bu araştırmanın çatısı; sevgi,
saygı, sorumluluk, yardımlaşma, hoşgörü, iyilikseverlik, evrenselcilik ve
nezaket sosyal değerlerinden oluşmaktadır. Veri toplamanın ikinci kısmında
sınıf öğretmenlerinin matematik eğitiminde sosyal değerlere ilişkin görüşlerini
almak için yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerle
gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analiz tekniği
ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda en az sosyal değere birinci sınıf
düzeyinde rastlanırken, diğer üç sınıf düzeyinde ise sosyal değerlerin benzer bir
şekilde dağıldığı görülmüştür. Ders kitaplarında en fazla sevgi değerine, en az
ise hoşgörü değerine yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca en fazla sosyal
değere “Sayılar ve İşlemler” öğrenme
alanında yer verildiği görülmüştür. Sınıf öğretmenleri ise sosyal değerlere matematik
kitaplarında yeterince yer verilmediğini ifade etmişlerdir.
The
purpose of this study is to examine how social values are included in
elementary school mathematics textbooks according to grade level, learning area
and publisher. İllustrative case study method, which is a qualitative research
method, was employed in accordance with the purpose of study. In the first part
of data collection; the primary school mathematics textbooks that are published
on the website www.eba.gov.tr by the Turkish Ministry of National
Education which provides electronic documents for teachers were examined. In
order to analyze the social values existing in the primary school mathematics
textbooks, qualitative data analysis method of descriptive analysis was used. In
order to determine the social values to be used, a framework was created from
the classifications of social values in the literature. This frame consisted
of; love, respect, responsibility, solidarity, tolerance, benevolence,
universalism and kindness. In the second part of the data collection,
semi-structured interviews were conducted to get the opinions of primary school
teachers about social values in mathematics education. The data obtained from
the semi-structured interviews were analyzed with the content analysis
techniques. As a result of the research, the least social value was found at
the first grade level, and the other three grades were found to be distributed
in a similar way. The most common value in the mathematics text books was found
to be love value. The least common value was observed to be tolerance value. In
addition, it was observed that most of the social values were included in the “Numbers
and Operations” learning domain. On the other hand, classroom teachers
stated that social values occur less in mathematics books.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 39 |