Lojistik sektöründe Demiryolu taşımacılığının güvenli, kesintisiz ve verimli olarak sağlanması, müşteri beklentilerinin zamanında ve tam olarak karşılanması amacıyla araç bakımlarının zamanında yaptırılması, hazır bulunurluklarının sağlanması şarttır. Bakım faaliyetleri genel olarak maliyetli ve kısıtlı kaynaklar altında yapılan işlemlerden oluşmaktadır. İşletmelerin bakım ihtiyaçlarının tam olarak karşılanması ancak sistematik ve etkin bakım planlama modellerinin kullanılması ile mümkün olmaktadır. Demiryolu araçlarının üretim ve bakım maliyetlerinin düşünüldüğünden çok daha yüksek olması, araçların kullanım ömürlerinin 70-80 yıla kadar uzaması, olası kazaların sonuçlarının düşünülenden daha çok zararlar vermesi demiryolu araçlarının bakımının önemini ortaya çıkarmaktadır. Tüm bunların yanı sıra demiryolu işletmelerinin de bakım konusundaki tutumlarını etkileyen birçok unsur bulunmaktadır. İşletme politikası, bütçe kısıtları, kısa ve orta vadeli taşıma planları, müşteri beklentileri bu unsurların başında gelmektedir. Tüm bu sorunlar ve kısıtlar altında, bir demiryolu tren işletmecisinin bakım optimizasyonu için sahip olduğu yük vagonlarının kritiklik seviyeleri AHP-COPRAS kombinasyonu ile belirlenmiş ve bu vagonlar için bir yıllık bakım planı tam sayılı programlama modeli ile elde edilmiştir. Bu birlikteliğin oluşturduğu çözüm sayesinde işletmenin taşıma faaliyetlerini minimum düzeyde etkileyecek bir yıllık revizyon bakım planı oluşturulmuştur.
In the logistics sector, maintenance of vehicles on time and ensuring their availability are essential to ensure safe, uninterrupted and efficient rail transport and to meet customer expectations in a timely and complete manner. Maintenance activities generally consist of costly and limited resources. It is only possible to meet the maintenance needs of the enterprises by using systematic and effective maintenance planning models. The production and maintenance costs of railway vehicles are higher than they are considered, the service life of the vehicles goes up to 70-80 years, and the possible accident results can be very hazardous, which shows the importance of maintenance of railway vehicles. In addition to these, there are many factors that affect the attitude of the railway enterprises on maintenance. Business policy, budget constraints, short- and medium-term transport plans and customer expectations are the most important factors. Under all these problems and constraints, the critical level of freight wagons owned by a railway train operator for maintenance optimization has been determined with the AHP-COPRAS combination and a one-year maintenance plan for these wagons has been obtained with an integer programming model. Thanks to the solution created by this cooperation, an annual revision maintenance plan has been created to minimize the transportation activities of the enterprise.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | January 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 12 |