Operating companies on subway lines serve by developing positive solutions in many areas such as reducing travel times of passengers, providing punctual transportation convenience, and safe and economical transportation. As a result of these positive developments, the number of users using subway lines is increasing every year. This increase in the number of passengers provides new developments every day in comfort service. Based on this context, in this study will be a focus on the R&D work, which in order to protect the concept of social distance that came into our lives with the Covid-19 outbreak, will be carried out the prevent the chaos, that happens at peak and off-peak hours that passengers get on and off the train in M5 driverless subway line. At the end of the study, one minute before the train arrives on the platform; the passengers in the platform area and in the vehicle will be automatically announced with signaling and SCADA system integration. Moreover, informative announcements will be made about "the priority" and "pay attention to social distance".
Yer altı metro hatlarında, işletmeci firmalar yolcuların seyahat sürelerini azaltmak, dakik ulaşım kolaylığı sağlamak, güvenli ve ekonomik taşımacılık gibi birçok alanda olumlu çözümler geliştirerek hizmet etmektedir. Sunulan bu olumlu gelişmeler neticesinde metro hatlarını kullananların sayısında her geçen yıl artış gözlenmektedir. Yolcu sayısındaki bu artış konfor hizmetinde her geçen gün yeni gelişmeler olmasına neden olmaktadır. Bu kapsamdan yola çıkarak M5 Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy sürücüsüz metro hattında yoğun yolcu saatleri veya dışında yaşanan trenden inen ve binen yolcu arasındaki kargaşanın önlenmesinden ve son zamanlarda yaşanılan Covid-19 salgın hastalığındaki sosyal mesafenin korunması hususunda yapılan çalışmadan bahsedilmektedir. Çalışma sonucunda trenin perona gelmesine 1 dakika kala peron bölgesinde ve araç içerisindeki yolculara, sinyalizasyon ve SCADA sistemi yazılım entegrasyonuyla otomatik anons yaptırılıp inenlere öncelik verilmesi ve sosyal mesafeye dikkat edilmesi konusunda bilgilendirici anonslar yaptırılması sağlanmaktadır.
Metro İstanbul AŞ
Bu çalışmada kullanılan verilerin kullanımı ve destekleri için İstanbul Büyükşehir Belediyesi Metro İstanbul A.Ş.’ye teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | May 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 14 |