The sense of wonder which aroused from humankind’s struggle
for understanding nature, world and universe created powerful links between
Astronomy and Science. The aim of the research is to investigate students’
attitudes towards subjects related to Earth and Universe developmentally. The
study was conducted in a single-group pre-test / post-test quasi-experimental
design of experimental research methods. The sample of the research consists of
students who are educated in elementary and secondary school associated with
National Education Ministry. In the research, totally 582 students’ results
including 320 male and 262 female students are taken into consideration. In
order to collect data, five point likert scale about the subjects of Earth and
Universe is applied as pre-test before the units are taught and as a post-test
after teaching. The scale was administered to 48 students in the pilot program.
The pretest reliability coefficient was 0.864 and the post-test reliability
coefficient was 0.860. Pre-test results of attitude scale applied before the
units in the field of World and Universe are 99.24 (73.5%) on average and after
these subjects are taught, pos-test results are 97.30’ (% 72). Accordingly, it
is seen that students’ attitude towards World and Universe decreased partially
in general. However, this decrease is not significant statistically, t (1162) =
1.571, (p ˃ .05). When the results are examined with regard to subproblems, it
is viewed that the attitude does not change in terms of gender, it is in the
favor of elementary school students in the school level, and in the class
level, it decreases in 3th, 5th, 7th and 8th grades but increases in 4th and
6th grades. Besides, attitude is in the direction of decrease in the factors
‘’Earth and Universe in daily life’’, and ‘’ Interest in Earth and Universe’’,
but it is in the direction of increase in the factor ‘’Self-Confidence for
Earth and Universe’’.
İnsanlarda evren, dünya ve doğayı anlama gayretleri
neticesinde oluşan merak duygusu, astronomi ile fen bilimleri arasında derin
bağların oluşmasına sebep olmuştur. Buna göre, araştırmanın amacı, temel eğitim
düzeyindeki öğrencilerin Dünya ve Evren konularına ilişkin tutumlarının
incelenmesi olarak belirlenmiştir. Araştırma, deneysel araştırma yöntemlerinden
tek gruplu ön-test/son-test yarı deneysel deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın
örneklemi MEB’e bağlı bir ilkokul ile bir ortaokul sınıflarında öğrenim gören
öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada ön-test ve son-testte 320’si erkek ve
262’si kız öğrenci olmak üzere toplam 582 kişiden oluşan aynı öğrencilerin
sonuçları dikkate alınmıştır. Veri toplamak amacıyla Dünya ve Evren konularına
ilişkin 5’li Likert tipi ölçek, ilgili üniteler anlatılmadan önce ön-test ve
anlatıldıktan sonra ise son-test olarak uygulanmıştır. Ölçeğin ön-test
uygulaması sonrası güvenirlik katsayısı değeri 0.864 ve son-test uygulaması
sonrası güvenirlik katsayısı değeri 0.860 olarak bulunmuştur. Araştırmada
ön-test sonuçları ortalama 99.24 (% 73.5), son-test sonuçları ortalama 97.37’
(% 72) dir. Buna göre genel olarak, öğrencilerde Dünya ve Evren konularına
ilişkin tutumda kısmen bir azalma olduğu görülmektedir. Ancak bu azalma
istatistiksel olarak anlamlı değildir, t(1162) = 1.571, (p˃.05). Sonuçlar alt
problemler düzeyinde incelendiğinde tutumun, cinsiyete göre değişmediği,
okullar düzeyinde ilkokul lehine olduğu, sınıflar düzeyinde üçüncü, beşinci,
yedinci ve sekizinci sınıflarda azalma yönünde, dördüncü ve altıncı sınıflarda
ise artma yönünde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca tutumun, “Günlük yaşamda
Dünya ve Evren”, ve “Dünya ve Evrene karşı duyulan ilgi ve alaka” faktör
düzeylerinde azalma yönünde, “Dünya ve Evrene karşı duyulan özgüven” faktör
düzeyinde ise artma yönünde olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 43 |