The COVID-19 pandemic has affected all societies on a global scale, including all layers and age groups of society in various ways, and especially as well as deeply touching the lives of preschool children aged 3-6. In this study, the experiences and problems of preschool children during the COVID-19 epidemic were examined from the point of view of the school principal, teachers and parents. The epidemic had negative effects on children such as anxiety, fear, panic and changes in eating habits. In addition, as a result of the decrease in social interactions with the quarantine processes, it caused weakening in communication skills, and problems in physical, cognitive and language development. There have also been changes in the way children play and in their friendships. Furthermore, an increase in the use of technological tools such as phones, tablets and televisions has been observed. As a result of the study, it has been determined that the main reason why preschool children are negatively affected by the COVID-19 epidemic is "social isolation."
2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2021/1 Dönemi
COVID-19 salgını küresel ölçekte bütün toplumları etkilemiştir. Salgın toplumun bütün katmanlarını ve yaş gruplarını çeşitli şekillerde etkilediği gibi, 3-6 yaş arası okul öncesi çocukların yaşamlarını da derinden etkilemiştir. Bu çalışmada okul öncesi çocukların, COVID-19 salgını sürecinde yaşadıkları sorunlar okul müdürü, öğretmen ve velilerin bakış açısından incelenmiştir. Salgın, çocuklar üzerinde kaygı, korku, panik ve beslenme alışkanlıklarında değişiklikler gibi olumsuz etkiler yaratmıştır. Bunun yanında, karantina süreçleri ile sosyal ilişkilerin azalması sonucunda iletişim becerilerinde zayıflamaya neden olarak; fiziksel, bilişsel ve dil gelişiminde sorunlar meydana getirmiştir. Ayrıca çocukların oyun oynama biçimlerinde ve oyun arkadaşlıklarında değişimler yaşanmış, telefon, tablet ve televizyon gibi teknolojik araçların kullanımında artış gözlemlenmiştir. Çalışmanın sonucunda okul öncesi çocukların, COVID-19 salgını sürecinden olumsuz etkilenmesindeki temel unsurun “sosyal izolasyon” olduğu tespit edilmiştir.
TÜBİTAK
2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2021/1 Dönemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2021/1 Dönemi |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |