The aim of this study is to investigate the problems faced by classroom teachers working in Syrian camps and their solutions. The research was designed according to a case study. The sample of the study consisted of 15 classroom teachers determined according to the criterion sampling method. The data were collected through structured interview form developed by the researchers. The data obtained were analyzed by content analysis method through NVivo 9.0 computer package program. As a result of the analysis, it was found that Syrian students do not know Turkish sufficiently, students have difficulties in adapting to the society they are in, cleaning habits are inadequate, parents are not interested in the school, they do not want to learn Turkish, the physical conditions of the school are inadequate, the curriculum is heavy and too much for students, and the staff working at the school is inadequate. As solutions to the problems, it was suggested that Turkish-oriented activities should be carried out to learn the language, students should be set an example in terms of cleanliness and good behavior, joint activities should be carried out with parents at school or outside the school, in terms of physical conditions, the construction of schools in suitable buildings rather than container buildings can eliminate many problems, the curriculum should be prepared in a simple and concise manner, and it would be good to increase the number of personnel to be employed at the school. Various suggestions were made within the framework of the findings obtained.
Bu araştırmada amaç; Suriyeli kampında çalışan sınıf öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm yollarını araştırmaktır. Araştırma durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini kriter örneklem seçme yöntemine göre belirlenen 15 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler NVivo 9.0 bilgisayar paket programı aracılığı ile içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda karşılaşılan sorunlar olarak; Suriyeli öğrencilerin Türkçe’yi yeterince bilmediği, öğrencilerin içinde bulunduğu topluma uyum sağlamada zorluklar çektiği, temizlik alışkanlığının yetersiz olduğu, velilerin okula ilgisiz olduğu, Türkçe öğrenmek istemediği, okulun fiziki şartlarının yetersiz olduğu, öğretim programının ağır ve öğrenciler için fazla olduğu, okulda çalışan personelin yetersiz olduğu bulunmuştur. Sorunlara yönelik çözümler olarak; dil öğrenmek için Türkçe ağırlıklı aktivitelerin yapılması gerektiği, öğrencilere temizlik ve iyi davranış konusunda örnek olunması gerektiği, veliler ile okulda ya da okul dışında ortak aktivitelerin yapılması gerektiği, fiziki şartlar açısından okulların konteyner binalar değil elverişli binaların yapılmasının birçok sorunun ortadan kaldırmasını sağlayabileceği, öğretim programının az ve sade hazırlanması gerektiği, okulda çalıştırılacak personel sayısının arttırılmasının iyi olacağı ileri sürülmüştür. Elde edilen bulgular çerçevesinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 59 |