The aim of this research is to shed light on the problems experienced by teachers who have completed their doctorate during their postgraduate education and to produce solutions to the problems experienced. In addition, it is to determine the opinions of teachers regarding the application of career ladders. In the qualitative research, 12 teachers who were selected through criterion sampling and completed their doctorates in different fields related to education were reached and focused on the opinions of these teachers based on their experiences. The draft interview questions included in the data collection tool were prepared in accordance with the purpose of the research and were finalized by taking the opinions of field experts. The created semi-structured interview form was applied through face-to-face interviews. Themes and sub-themes were determined and coded in line with the opinions of the teachers. Descriptive and content analysis methods were used to analyze the data obtained. Recently, many teachers who have completed or are continuing their doctoral education are taking part in the education system in order to realize themselves and contribute to their professional development. However, it is known that teachers who want to contribute to the education system by receiving doctoral education sometimes experience various problems during the education process and in their working life. It is thought that focusing on what these problems are and their solution suggestions are important in terms of discussing the application of career ladders, which is on our agenda. In this context, the opinions of doctoral teachers regarding the problems they experienced during their education processes and the Teaching Career Ladders system (exam, training, personnel rights, etc.) were taken. According to the results of the research, it was found that it would be more appropriate to achieve promotion in line with the process-based evaluation criteria (project, article, participation in congress, etc.) rather than the title expected to be deserved in the career ladder system. It is thought that the research's opinions based on the experiences of teachers who have completed their postgraduate education will shed light on teachers who want to do postgraduate education in the future and will also be a guide for revisions regarding career ladders.
Bu araştırmanın amacı, doktorasını tamamlamış öğretmenlerin lisansüstü eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlara ışık tutmak, yaşanan problemlere çözüm önerileri üretmek ve öğretmenlerin kariyer basamakları uygulaması ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Nitel olarak yürütülen araştırmada ölçüt örneklem yoluyla seçilen, doktorasını eğitimle ilgili farklı alanlarda tamamlamış 24 öğretmene ulaşılmış ve bu öğretmenlerin deneyimlerine bağlı görüşlerine odaklanılmıştır. Veri toplama aracında yer alan taslak görüşme soruları araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanmış ve alan uzmanlarının görüşleri de alınarak son hali verilmiştir. Oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu yüz yüze görüşmeler yapılarak uygulanmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda tema ve alt temalar belirlenerek kodlamalar yapılmış olup elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Son dönemde kendini gerçekleştirmek ve mesleki gelişimine katkı sunmak amacıyla doktora eğitimini tamamlamış ya da devam etmekte olan çok sayıda öğretmen eğitim sisteminde yer almaktadır. Ancak, doktora eğitimi alarak eğitim sistemine katkı sunmak isteyen öğretmenlerin zaman zaman eğitim sürecinde ve çalışma hayatında çeşitli problemler yaşadıkları bilinmektedir. Bu problemlerin neler olduğu ve çözüm önerileri üzerinde durmanın gündemimizde olan kariyer basamakları uygulamasının da tartışılması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda doktoralı öğretmenlerin, eğitim süreçlerinde yaşadıkları problemlere ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları sistemine (sınav, eğitim, özlük hakları vb.) ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kariyer basamakları sisteminde hak edilmesi beklenen unvan yerine sürece dayalı olarak yapılacak değerlendirme (proje, makale, kongreye katılım vb.) kriterleri doğrultusunda görevde yükselmenin sağlanmasının daha uygun olacağı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın, lisansüstü eğitimini tamamlamış öğretmenlerin deneyimlerine bağlı görüşlerinin gelecekte lisansüstü eğitim yapmak isteyen öğretmenlere ışık tutacağı, kariyer basamakları ile ilgili revizyonlar için de yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | February 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 59 |