Distance education has become mandatory due to the Covid 19 pandemic that spread all over the world in 2020. In the field of education, one of the most affected education stakeholders is teachers. It is possible to say that especially teachers of science fields (Physics, Chemistry, Biology) were significantly affected by this process. In this period, it is important how teachers, who are stakeholders in education, carry out this process. In this study, the difficulties experienced by physics teachers during the distance education period were investigated. In the study, case study design, one of the qualitative research designs, was used. The sample of the study consists of 20 physics teachers working in public and private schools in different regions of Turkey. A semi structured interview and observation form was used as the data collection tool. Since the data collection phase was during the epidemic period, the interviews were conducted remotely. During distance education, problems arising from students, teachers, school administration and materials have been identified. In addition to these problems, some difficulties in ensuring equality of opportunity and technical problems in general were also mentioned. A number of problems have emerged in terms of physics course content. These problems are grouped under two main headings. These were determined as topics that physics teachers have difficulty explaining and topics that students have difficulty understanding. It has been observed that the subjects that physics teachers find difficult to explain are electricity and magnetism, force and motion, optics, energy and waves. When we look at the topics that students have difficulty understanding, it has been determined that they are electricity and magnetism, matter and its properties, force-motion, angular momentum, linear momentum, torque-balance, energy. As a result of the analysis of the data collected within the scope of the study, some suggestions for research and practice were made in order to contribute to future studies.
Uzaktan eğitim, 2020 yılında tüm dünyaya yayılan Covid 19 pandemisi nedeniyle zorunlu hale gelmiştir. Eğitim alanında ise en çok etkilenen eğitim paydaşlarından birisi de öğretmenlerdir. Özellikle Fen bilimleri alanları (Fizik, Kimya, Biyoloji) öğretmenlerinin bu süreçten önemli derecede etkilendiğini ifade etmek mümkündür. Bu dönemde eğitimin paydaşlarından olan öğretmenlerin bu süreci nasıl yürüttükleri önem arzetmektedir. Bu çalışmada fizik öğretmenlerinin uzaktan eğitim döneminde yaşadığı zorluklar araştırılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Türkiye’nin farklı bölgelerinde devlet ve özel okullarda görev yapmakta olan 20 fizik öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem formu kullanılmıştır. Veri toplama süreci, salgın dönemi koşulları gereğince sanal platform üzerinden gerçekleştirilmiştir. Uzaktan eğitim süresince, öğrenci, öğretmen, okul yönetimi, materyal kaynaklı problemler tespit edilmiştir. Bu problemlerin yanı sıra fırsat eşitliğinin sağlanması noktasında birtakım sıkıntılar olduğu gibi genel olarak teknik problemlerden de bahsedilmiştir. Fizik ders içeriği bakımından birtakım problemler ortaya çıkmıştır. Bu problemler iki ana başlık altında toplanmıştır. Bunlar, fizik öğretmenlerinin anlatırken zorlandığı konular ve öğrencilerin anlamakta zorlandığı konular şeklinde belirlenmiştir. Fizik öğretmenlerinin anlatırken zorladığı konuların elektrik ve manyetizma, kuvvet hareket, optik, enerji ve dalgalar olduğu görülmüştür. Öğrencilerin anlamakta zorlandığı konulara bakıldığında, elektrik ve manyetizma, madde ve özellikleri, kuvvet-hareket, açısal momentum, çizgisel momentum, tork-denge, enerji olduğu belirlenmiştir. Çalışma kapsamında toplanan verilerin analizi sonucu, elde edilen bulgular dikkate alınarak, ileride yapılacak çalışmalara katkı sağlaması amacıyla araştırmaya ve uygulamaya yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | November 10, 2023 |
Acceptance Date | March 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 59 |