The maritime
industry is seeking for support from new technologies for managing ships, intended
for reduction and compensation of human factor in marine accidents. Marine
accident investigations have indicated that the accidents are frequently
originated from the ships’ bridge operations. Today, efforts to prevent
accidents continue by increasing the situational awareness of the bridge team
with automation and integrated bridge systems. In this study, bridge
technologies and automation were investigated considering their effects on
situational awareness of ship masters and marine pilots who play a key role in
the bridge team. In depth interview and focus group techniques of qualitative
research were used to investigate the matter. Ship masters and marine pilots
were selected as the target group. This study has allowed the evaluation of
strengths and weaknesses of bridge technologies. Research data have revealed the
relationships with new technologies, the perceptions, the similar and different
approaches of ship masters and marine pilots. In this study, the investigation
of the automation and bridge technologies from the point of ship masters and
marine pilots is thought to contribute to filling the gap in the literature
about this topic.
Denizcilik
endüstrisi, gemi yönetimi alanında deniz kazalarındaki insan unsurunun
azaltılması ve telafisine yönelik yeni teknolojilerden destek almaya
çalışmaktadır. Deniz kazaları araştırmaları, kazaların sıklıkla köprü üstü
kaynaklı olduğunu göstermiştir. Günümüzde otomasyon ve entegre köprü üstü
sistemleriyle köprü üstü takımının durumsal farkındalığını artırma yoluyla
kazaları önlemeye yönelik çalışmalar devam etmektedir. Bu çalışmada köprü üstü
teknolojileri ve otomasyon konuları, köprü üstü takımında kilit rol oynayan
kaptan ve kılavuz kaptanların durumsal farkındalıklarına etkileri yönünden
araştırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme ve odak
grup çalışması teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada hedef kitle olarak gemi
kaptanları ve kılavuz kaptanlar seçilmiştir. Bu çalışma, köprü üstü
teknolojilerinin güçlü ve zayıf yönlerinin değerlendirilmesine olanak
sağlamıştır. Araştırma verileri, kaptan ve kılavuz kaptanların yeni
teknolojilerle ilişkilerini, algılarını, benzer ve farklı yaklaşımlarını ortaya
çıkarmıştır. Bu araştırmada, otomasyon ve köprü üstü teknolojilerinin kaptan ve
kılavuz kaptanlar yönünden incelenmesi, bu konudaki literatür boşluğunun
giderilmesine katkıda bulunmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 8 Issue: 2 |