Petrol fiyatları, 2013 yılının
başlarında yaklaşık 120$ seviyelerinde seyretmekte iken, 2016 yılının başlarına
gelindiğinde 27$ seviyelerine kadar istikrarlı bir şekilde düşüş göstermiştir.
Bu düşüşün, ülkelerin petrol taleplerini arttırıcı bir etkisinin olacağı
muhakkaktır. Uluslararası petrol ticaretinin en önemli araçlarından biri olan denizyoluyla
petrol taşımacılığı da, bu gelişmelerden doğrudan etkilenmiştir. Tanker
piyasasında kısa dönemde arz eğrisi inelastiktir ve ani talep artışları
navlunlarda da ani yükselmelere neden olmaktadır. Piyasaya yeni taşıma
kapasitesinin girmesi yaklaşık 3 yıl sürdüğü için, bu çalışmada yaklaşık 3
yıllık bir süreç incelenmiş ve kısa dönemde petrol fiyatlarının tanker
piyasasına etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı mevcut
teoriye, yakın dönemdeki bu olağanüstü düşüşün etkilerini inceleyerek katkıda
bulunmaktır. Çalışmada tanker piyasası, navlun, yeni inşa, ikinci el ve hurda
piyasası olarak bölümlendirilmiş ve her alt piyasa ayrı olarak incelenmiştir.
Çalışmanın yöntemi olarak korelasyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulunan
bulgulara göre navlun piyasası ve ikinci el piyasası petrol fiyatlarının
düşüşünden çok olumlu yönde etkilenmişlerdir. Ancak petrol fiyatlarının
düşüşünün yeni inşa piyasasına etkileri beklenen düzeyde olmamıştır. Hurda
piyasasına olan etkileri incelendiğinde ise, teorinin ve hipotezin tersi bir
durum olarak pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır.
Oil prices have been steadily declining to
around $27 since early 2016, while it was at around $120 in early 2013. This
decline will surely have an effect on countries' petroleum demands. Oil
transport by sea, one of the most important instruments of international oil
trade, has also been directly influenced by these developments. The supply
curve is inelastic in the short term and sudden demand increase in the tanker
market has also caused sudden rise in freight rates. Since the entrance of the
new transport capacity into the market lasted for approximately 3 years, this
study examines a period of about 3 years and tries to examine the effects of
oil prices on the tanker market in the short run. The purpose of this study is
to contribute to the existing theory by examining the effects of this
extraordinary decline in the recent era. In this study, the tanker market is
divided into freight, new construction, second hand and scrap market, and each
sub-market is examined separately. Correlation analysis has been used as the
method of study. According to the findings, freight market and second hand
market have been affected positively by the decrease of oil prices. However,
the impact of the fall in oil prices on the new construction market has not
been at the expected level. When the effects on the scrap market were examined,
a relationship has been found in the positive direction as the opposite of the
theory and the hypothesis.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 1 |