As in every area, the industrial revolution also led to radicalchanges in the field of boat building, and there were major innovations inboat building technology and materials. In this context, from the XIXthcentury onwards, iron and steel framed vessels began to quickly replacewooden boats and ships. However, the building of boats and ship usingwoods does still continue in this century.The region of Bartın is one of the last remaining centres on the coastof Turkey where the building of wooden boats stil continues in a dynamicmanner, with the use of traditional techniques, methods and materials. Thisarticle has been prepared in the light of the information obtained throughKTB-Halk Kültürü Araştırmacısı.field research in the Bartın region, and comprises the analysis of the culturaland traditional dimensions of boat building as a traditional craft.
Wooden boat building traditional crafts intangiblecultural heritage marine culture folklore.
Endüstri devrimi her alanda olduğu gibi tekne yapımcılığıkonusunda da köklü değişiklikler yaşanmasına neden olmuş, tekne inşateknolojisi ve malzemelerinde de büyük yenilikler meydana getirmiştir. Budoğrultuda XIX. yüzyıldan itibaren ahşap tekne ve gemilerin yerini hızlademir ve çelik gövdeli taşıtlar almaya başlamıştır. Bununla birlikte ahşapmalzemeden tekne ve gemi yapımı, içerisinde yaşadığımız yüzyılda dahisürmektedir.Bartın yöresi, Türkiye kıyılarında ahşap tekne yapımcılığınıngeleneksel teknik, yöntem ve malzemelerle canlı bir şekilde icra edildiği sonmerkezlerdendir. Bu çalışma, Bartın yöresinde gerçekleştirilen alanaraştırmalarında elde edilen bilgiler ışığında hazırlanmış olup geleneksel birmeslek olan tekne yapımcılığının kültürel ve geleneksel boyutlarıyla analiziniiçermektedir.
Ahşap tekne yapımcılığı geleneksel meslekler somut olmayan kültürel miras deniz kültürü halkbilim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 1 |