In recent years, a large part of general cargo of international maritime transportation has been transported by containers. For both operational cost reduction of handling time and the concerns for the safety of transported cargo, the container traffic will rapidly increase in the coming years. The small number of ports handling containers and/or inadequate capacity of such ports reduces the international competitiveness of Turkish ports in its region. Therefore, the proactive and accurate detection of future trends of port container traffic and duly preparation of revision plans have become imperative. Through this study, the future handling of Port of Antalya has been forecasted by modeling the amount of containers handled at the port with fuzzy neural network. The consistency of the forecasts obtained by the proposed method and that of other methods has been compared in the study. It is found that the proposed method results are more consistent than those of the others
Son yıllarda uluslararası deniz taşımacılığında yüklerin büyük bir kısmı
konteyner ile taşınmaktadır. Hem operasyonel anlamda elleçleme işlemleri
süresinin kısalarak maliyetin azalması hemde taşınan yükün emniyeti açısından
bakıldığında, konteyner trafiğinin ilerleyen yıllarda hızla artacağı açıktır.
Ülkemizde konteyner elleçlenen liman sayısının az olması ve/veya
kapasitelerinin yetersiz olması nedeni ile bölgede bulunan diğer ülkelerle
rekabet şansı azalmaktadır. Bu sebeplerle limanların ileriye yönelik olarak
konteyner trafiğini doğru olarak tespit etmeleri ve gereken revizyon planlarını
zamanında ve doğru bir şekilde yapabilmeleri bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu
amaçla Antalya Limanı’ nda elleçlenen konteyner miktarı bulanık sinir ağı ile
modellenerek ileriye yönelik elleçleme tahminleri yapılmıştır. Elde edilen bu
tahminlerin tutarlılığı diğer tahmin yöntemleri ile karşılaştırılarak önerilen
yöntemle daha tutarlı sonuçlar elde edildiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 2 |