Since
cinematography secured its place within the entertainment methods through the
end of the 19th century, its share in the visual entertainment grew day by day.
It entered into Ottoman lands shortly after the first cinematographic viewing
in 1895. It reached masses through word-of-mouth in the aftermath of the first
viewing in the Sponek Beerhouse and, as the number of viewers increased
excessively, the viewing practices also changed, which brought about the moral
debates regarding the cinema. This study aims to focus on its impacts in
Ottoman society in terms of the discussions of the then thinkers. Right at the
beginning of 20th century, the discussions made by partially conservative
Ottoman intelligentsia in regard to the benefits and harms of cinema, give
clues about various dimensions of the reception processes.
Sinema, on dokuzuncu yüzyılın sonu itibarıyla eğlence vasıtaları arasına katılarak gösterim kültüründeki konumunu günden güne sağlamlaştırdı. 1895’teki ilk gösterimin ardından çok yakın bir tarihte imparatorluk topraklarına da girdi. Sponek Birahanesi’ndeki halka açık ilk gösterimin ardından dalga dalga insanlar arasında duyuldu ve izleyici sayısı her geçen gün arttı. Filmleri izleyenlerin sayısı arttıkça izleme pratiklerinde de değişimler gerçekleşti. Bu değişimler doğal olarak birçok ahlaki tartışmayı da beraberinde getirdi. Bu çalışma, sinematografın Osmanlı kamuoyunda yarattığı etkiyi dönemin tartışmaları bağlamında ele alıyor. Yirminci yüzyılın hemen başında görece muhafazakar Osmanlı toplumunun aydın sınıfının, daha ziyade sinemanın yararları ve zararları ekseninde yürüttüğü bu tartışmalar sinemanın alımlama sürecini çeşitli boyutları ile anlama konusunda ipucu veriyor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2019 |
Submission Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |