Her metin kendi içerisinde derin anlamlar barındırmaktadır. Bu bağlamda da okuyucu, bu derin anlamları kendi bakış açısıyla yeniden anlamlandırmaya çalışmaktadır. Bu noktada, okuyucunun metni hem yorumlaması hem de çözümlemesinde yol gösterici yöntemlerden biri göstergebilimdir. Gösteren ve gösterilen ilişkisi üzerinde kurulu olan göstergebilim, metnin bilinçli bir biçimde okunmasını ve metnin anlamsal yapısını çözümlemede yol göstermektedir. Çalışmanın inceleme nesnesini oluşturan Cüce adlı yapıt göstergebilim kuramının metin çözümleme araçları çerçevesinde ele alınıp metnin anlam evrenine girilmiştir. Bu noktada metin çözümleme araçlarıyla metnin en derin ve en küçük anlamsal yapısına ulaşma yolu sağlanmaktadır. Böylelikle, bu çalışmada, yapıtlarında ele aldığı konularla ve kendine has biçemiyle Türk Edebiyatından Leylâ Erbil’in Cüce adlı yapıtı göstergebilimin temsilcilerinden Roland Barthes’ın düzanlam ve yananlam çerçevesinde incelenmiştir. İnceleme nesnesi olan bu yapıtta, metin anlatı yapısını oluşturan ev, bahçe, sis, karınca, cüce ve ayna kavramlarının sıklıkla kullanılması bu göstergelerin çözümlenmesinde incelemeye değer bulunmuştur.
Each text contains deep meanings in itself. In this context, the reader tries to interpret these deep meanings from her/his own perspective. It can be said that one of the relevant the guide method in both the interpretation and analysis of the text is semiotics. Because semiotics, based on the relationship between the signifiant and the signified, provides the conscious reading of the text and analyzing the semantic structure of the text. The work named Cüce, which constitutes the object of the study, was taken within the framework of the text analysis tools of semiotics theory and entered the meaning universe of the text. At this point, the way to reach the deepest and smallest semantic structure of the text is provided with text analysis tools.Thus, in this study, the work titled Cüce by Leylâ Erbil, one of the authors of the Turkish Literature was examined within the framework of one of the representatives semiotics, Roland Barthes’ arrangement. In this work, which is an object of study, it is found worth to examine and analyze the concepts of home, garden, fog, ant, dwarf and mirror that make up the text narrative structure.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2020 |
Submission Date | June 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |