The Irish nationalist poet, short story, and prose writer J. C. Mangan, who is accepted as the most important poet of 19th century Irish literature before Yeats (Sturgeon, 2010, p.76; Quin, 2008, p. 20) still remains understudied both in Western and in Turkish academia. In “Thirty Flasks,” “The Man in the Cloak,” and “The Churl in the Grey Coat,” there are some common thematic concerns like the contract, a forgotten past, collective memory, resistance against the authority, Britain as an oppressive power, and the Irish pagan past. In these short stories what we see is a fictionalisation of the intersection between the subjective and the collective material. This essay takes as its departure point the claim that Mangan proceeds in these short stories along the trajectory of the bond between the Irish past and the present, and of me and the Other dialectics. Along this trajectory, this essay discusses how Mangan creates a double- layered text by fictionalising the cultural material that is buried deep in the collective memory and the motif of contract. In these short stories, through the motif of contract, the characters get support from their collective memory to confront a problem in the living present. By basing the narrative on the motif of contract, the link or the dissolution of the link between the past and the present, me and the Other opposition, Mangan seems to draw attention to the impasse between ontology and the epistemological acknowledgment. In view of the narrative elements in these three short stories, the contract, within a metaphorical frame of thinking, serves the purpose of objectifying the repressed in the collective memory. This essay also underlines that the double-layered nature of the narratives demands an alert reader.
19. yüzyıl İrlanda edebiyatını önemli ölçüde etkileyen ve Yeats’den önce en önemli İrlandalı şair olarak kabul edilen (Sturgeon, 2010, s.76; Quin, 2008, s. 20) İrlanda milliyetçisi şair, öykücü ve düzyazı yazarı J. C. Mangan’ın öykücülüğü, Batı dünyasında ve ülkemizde, birkaç çalışmanın dışında ele alınmaz. Mangan’ın üç öyküsünde (“Otuz Kavanoz,” “Cübbeli Adam” ve “Gri Cübbeli Köylü”), kontrat, unutturulan geçmiş, bellek, otoriteye başkaldırı, zorba bir güç olarak Britanya, İrlanda pagan geçmişi gibi bazı ortak tematik ögeler göze çarpmaktadır. Bunlar daha çok öznel olanla kolektif olanın kesiştiği noktaların kurmacalaştırıldığı, çok katmanlı okumaya kendini açan öykülerdir. Bu makale, üç öyküsünde Mangan’ın İrlanda’nın tarihsel geçmişiyle bir bağ kurma, ve ben ve Öteki diyalektiği izleğinde ilerlediği hipotezini başlangıç noktası olarak alır. Makalede, bu izlekte, Mangan’ın üç öyküsünde, kontrat motifi üzerinden, hem öznel hem de toplumsal belleğin derinliklerine gömülü malzemenin, çift katmanlı bir okumaya olanak verecek şekilde nasıl kurmacalaştırıldığı tartışılır. Her üç öyküde de kontrat motifi üzerinden kahramanlar, şu anı ilgilendiren bir sorunla yüzleşebilmek için öznel ya da toplumsal bellekten gelen psişik unsurlardan destek alır. Öyküleri kontrat motifi, geçmiş ve şimdiki zaman, ben ve Öteki arasındaki ilişki/kopuş üzerine kurarak Mangan aslında ontoloji ve epistemolojik tanınırlık arasındaki akışın kilitlenmesini ifade eder. Her üç öyküdeki detaylar göz önüne alındığında, yapılan kontrat, metaforik bir çerçevede, silinen kültürel belleğin dışavurumu olarak hizmet etmektedir, diyebiliriz. Öykülerdeki çift katmanlı gönderme noktalarının okuyucudan da aktif bir katılım beklemesi, bu makalede tartışılan diğer bir detaydır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2022 |
Submission Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |