Bu çalışma, on yedinci yüzyıl Barok dönem kadın ressamı Artemisia Gentileschi’nin yüzyıllar sonra bile etkileyiciliğini koruduğu yaşam öyküsünde ve sanatında kadının izlenen nesne olmaktan çıkıp görenin de görünenin de özne ve/veya nesne olmasına ve olma şekline kendisinin karar verdiği sürecin bir kurmaca ile bütünleşmesini ele almaktadır. Acının ve tutkunun gerçek hayattaki yaşanmışlığının fırça ile tuvale, sözcükler aracılığı ile de kâğıda aktarılması ile sanat tarihi ve yaşam anlatısı birleşir. Makale, Susan Vreeland’in dilimize Artemisia’nın Çilesi olarak çevrilmiş kurmaca yaşam öyküsünde hem kadın hem de kadın sanatçı olarak Artemisia’nın yaşamından bir kesiti tabloları aracılığı ile bir yolculuğa dönüştürmesine odaklanır. Sanatın bir haykırış, ifade, duygularını dile getirme ve kimlik oluşturma olarak kullanılması, Vreeland’in romanında hikâyenin Artemisia’nın açısından anlatılarak kurmaca içinde gerçekliğin etkileyici biçimde sunulmasına dönüşür. Bu noktada da sanatçının tarih yazıcılığına ek olarak yazarın da tarih yazıcılığı görülür. Kurmaca yaşam öyküsünde ayrıca Linda Nochlin’in sorusuna da atıfla Artemisia’nın “büyük sanatçı” olma durumu incelenecektir. Sonuç olarak, bu çalışma, Barok dönemde bir inci gibi parlayan ve ondan önceki kadınların parlamasını sağlayan Artemisia’nın yüzyıllar sonra bir kadın yazar tarafından tekrar görünür kılınmasını incelemektedir.
This study examines the integration of a fictional narrative with the life story and art of the seventeenth-century Baroque female painter Artemisia Gentileschi, whose impact has endured for centuries. It addresses the shift of a woman from being an object to be seen to being a subject to see, to be, and to be seen. This transition is presented as the choice of the woman herself. The transference of the lived experiences of pain and passion onto paper through the medium of words, in addition to brush strokes on canvas, intertwines art history with life writing. The article focuses on Susan Vreeland’s novel which can be classified as a fictionalised biography, or bio-fiction, The Passion of Artemisia, wherein she transforms a part of Artemisia’s life, both as a woman and a female artist, into a journey through her paintings. Art’s utilization as an expression or articulation of emotions, and formation of identity, compellingly transmutes the fictional reality narrated from Artemisia’s perspective. At this point, the author’s history writing collates with the artist’s history writing. With reference to Linda Nochlin’s inquiry, the novel will also be used to analyse Artemisia’s status as a “great artist.” As the main point, this article examines the reappearance of Artemisia, who shines like a barocca in the Baroque period and paved the way for the sparkle of women who came before her, through the lens of a female writer centuries later.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Popular and Genre Literature, Arts and Cultural Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2024 |
Submission Date | October 24, 2023 |
Acceptance Date | February 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |