Özet Giriş: Hizmet sektörünün en özellikli alanlarından biri olan sağlık hizmetlerinde görev alan kişiler sürekli olarak problemlerle karşılaşmakta ve bunları çözmek durumunda kalmaktadır. Sağlık kuruluşlarının sunulan hizmetin etkili olabilmesi için bu kuruluşlardaki çalışanların problem çözme becerilerinin ne düzeyde olduğunun belirlenmesi ve bunların geliştirilmesi önem arz etmektedir. Amaç: Bu araştırmada Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi’nde görev yapan hemşirelerin problem çözme becerilerinin düzeyinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda problem çözme beceri düzeylerinde farklılık yaratabilecek demografik özellikler de araştırmaya dâhil edilmiştir. Yöntem: Problem çözme beceri düzeylerinin ölçülmesinde Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilmiş olan Problem Çözme Envanteri ölçeği kullanılmıştır. Hastanede çalışan hemşirelerden tam sayım yöntemiyle veri toplanmaya çalışılmıştır. Araştırma evrenini oluşturan 770 hemşireyle görüşülmüş, fakat gönüllülük esas olduğu için ve iş yoğunluğundan dolayı çalışmaya 382 hemşire katılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin problem çözme becerilerinin orta derecede olduğu, ayrıca konuyla ilgili eğitim almaya, hemşirelik pozisyonuna, yardım alınan kişiye ve kıdem yılına göre bu becerilerin düzeyinin farklılaştığı bulunmuştur. Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelerin problem çözme beceri düzeylerini orta derecede algıladıkları, fakat ölçek puanlaması açısından değerlendirildiğinde bunun daha da geliştirilebileceği görülmüştür. Ayrıca bulgular doğrultusunda yönetsel hiyerarşinin problem çözme açısından da korunduğu ve problem çözmede yardımcı olduğu belirlenmiştir. Bunun dışında kurumun yönetimi için bazı öneriler de getirilmiştir.
Background: Healthcare services constitute one of the most specific areas of services sector and people employed in healthcare services
continuously encounter and have to solve problems. In order to deliver service effectively and efficiently in healthcare institutions, it is
important to determine and improve the problem solving skill levels of employees. Objectives: This study aims to determine the problem
solving skill levels of nurses employed in Dokuz Eylül University Hospital. Method: Problem solving skill levels of nurses are measured
using Problem Solving Inventory developed by Heppner and Petersen (1982). All nurses employed in the hospital, 770 nurses are included
and interviewed. However, because of the reasons involuntary participants and work load, only 382 nurses replied to the study. Data are
evaluated using statistical techniques. Results: General problem solving skill level of nurses is found to be moderate, and also differentiate
due to the variables such as receiving problem solving training, person helped during problem solving, and length of service. Conclusion:
This study concluded that the general level of problem solving skills is perceived as moderate by nurses involved in. Considering the scoring
of the scale used, there could be improvements to be made in this area. Also results set forth that management hierarchy is preserved and
facilitates in problem solving. Some suggestions for the management of institution are also made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.