Research Article
BibTex RIS Cite

DİN ÖĞRETİMİ’NDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANMA AMACINA ERİŞİM DÜZEYİ ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK GÜVENİLİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2018, , 347 - 371, 04.08.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.450962

Abstract

Eğitim öğretimde çağın insanının ihtiyacı olan problem çözme becerisinin
geliştirilmesine büyük önem verilir. Bu çalışmanın amacı da din öğretiminde
problem çözme becerisi kazanma amacına erişim düzeyini belirleyen geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda ölçeğe ilk
olarak açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Daha sonra doğrulayıcı faktör
analizi ile modelin uygunluğu test edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizine göre
ölçek, 26 madde ve 4 faktörlü yapı göstermiştir. Ölçeğin toplamda açıkladığı
varyans %46.486’dır. Ölçeğin Crombach Alfa iç tutarlık katsayısı ise .89’dur.
Çalışmada Sivas ili ve ilçelerinde bulunan Anadolu İmam Hatip Liseleri 11. ve
12. sınıf öğrencilerinden veri toplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ve
güvenilirlik analizi için 341, doğrulayıcı faktör analizi için 496 öğrenciye
ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan modelin uyum indeksleri
x2/sd=1.917, RMSEA= .043, RMR=.035, SRMR= .044, GFI= .918, AGFI= .901, CFI=
.923, TLI= .915, IFI= .924 şeklindedir. Tüm faktörler istatistiksel olarak
anlamlı bulunmuş, uyum indeksleri sonucunda elde edilen modelin iyi bir uyuma
sahip olduğu ortaya koyulmuştur.

References

  • Akbulut, Yavuz. Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2010.
  • Bayram, Nuran. Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi, 2016.
  • Bryman, Alan-Cramer, Duncan. Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: a Guide for Social scientists. Philadelphia: Routledge, 2001.
  • Büyüköztürk, Şener. “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Gelistirmede Kullanımı”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 32 (Güz 2002):470-483.
  • Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2002.
  • Creswel, John W. Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları, 2017.
  • Çapık, Cantürk. “Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmalarında Doğrulayıcı Faktör Analizinin Kullanımı”. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 17/3 (Ocak 2014):196-205.
  • Durak Batıgün, Ayşegül- Şahin, Nesrin H. “Öfke, Dürtüsellik ve Problem Çözme Becerilerindeki Yetersizlik Gençlik İntiharlarının Habercisi Olabilir Mi?”. Türk Psikoloji Dergisi 18/51 (2003): 37-52.
  • Durmuş, Beril-Yurtkoru, E. Serra-Çinko, Murat. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları, 2016.
  • Elliott, Timothy R.- Hurst, Morgan. “Social Problem Solving and Health”. Biennial Review of Counseling Psychology 1/1 (Temmuz 2008): 295-309. https://doi:10.1901/jaba.2008.1-295
  • Erkorkmaz, Ünal-Etikan, İlker-Demir, Osman-Özdamar, Kazım-Sanioğlu, S. Yavuz. “Doğrulayıcı Faktor Analizi ve Uyum İndeksleri”, Turkiye Klinikleri J Med Sci 33/1 (2013):210-223. https://doi : 10.5336/medsci.2011-26747

ATTAINMENT LEVEL SCALE FOR GOAL TO GET THE PROBLEM-SOLVING SKILL IN THE RELIGIOUS TEACHING: A STUDY OF VALIDITY AND RELIABILITY

Year 2018, , 347 - 371, 04.08.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.450962

Abstract

It is given importance to the development of problem
solving skill that the modern human needs in education-teaching. The
aim of this research is to develop a valid and reliable measurement tool
determining attainment level for goal to get the problem solving skill in the
religious teaching. For this purpose, exploratory factor
analysis applied the form of the scale firstly, and then later goodness of fit
the model has been tested with confirmatory factor analysis. For the resulting
data from the exploratory factor analysis; structure of scale shows 26 items
and four components. Scale’s overall explaining variance is 46.486 % and
Cronbach Alpha internal consistency coefficient calculated as 0.89. In the research, the data have been
collected from the students of 11th and 12th grades of
Anatolian Imam Preacher High Schools in Sivas and its districts. It was
reached to 341 students for exploratory factor analysis and reliability
analysis, 496 students for confirmatory factor analysis.
Fit index values of the model are x2/sd= 1.917, RMSEA=.043, RMR=.035, SRMR=.044,
GFI=.918, AGFI=.901, CFI=.923, TLI=.915 and IFI= .924.
All
factors found a statistically significant result and the model fit indices were
found to be goodness.

References

  • Akbulut, Yavuz. Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2010.
  • Bayram, Nuran. Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi, 2016.
  • Bryman, Alan-Cramer, Duncan. Quantitative Data Analysis with SPSS Release 10 for Windows: a Guide for Social scientists. Philadelphia: Routledge, 2001.
  • Büyüköztürk, Şener. “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Gelistirmede Kullanımı”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 32 (Güz 2002):470-483.
  • Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2002.
  • Creswel, John W. Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları, 2017.
  • Çapık, Cantürk. “Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmalarında Doğrulayıcı Faktör Analizinin Kullanımı”. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 17/3 (Ocak 2014):196-205.
  • Durak Batıgün, Ayşegül- Şahin, Nesrin H. “Öfke, Dürtüsellik ve Problem Çözme Becerilerindeki Yetersizlik Gençlik İntiharlarının Habercisi Olabilir Mi?”. Türk Psikoloji Dergisi 18/51 (2003): 37-52.
  • Durmuş, Beril-Yurtkoru, E. Serra-Çinko, Murat. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları, 2016.
  • Elliott, Timothy R.- Hurst, Morgan. “Social Problem Solving and Health”. Biennial Review of Counseling Psychology 1/1 (Temmuz 2008): 295-309. https://doi:10.1901/jaba.2008.1-295
  • Erkorkmaz, Ünal-Etikan, İlker-Demir, Osman-Özdamar, Kazım-Sanioğlu, S. Yavuz. “Doğrulayıcı Faktor Analizi ve Uyum İndeksleri”, Turkiye Klinikleri J Med Sci 33/1 (2013):210-223. https://doi : 10.5336/medsci.2011-26747
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasin Yiğit 0000-0002-3254-5350

Publication Date August 4, 2018
Submission Date June 18, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

ISNAD Yiğit, Yasin. “DİN ÖĞRETİMİ’NDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANMA AMACINA ERİŞİM DÜZEYİ ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK GÜVENİLİRLİK ÇALIŞMASI”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47 (August 2018), 347-371. https://doi.org/10.21054/deuifd.450962.