Uşşâkiyye
tarîkatının Muhammed Zühdî vasıtasıyla Aydın’a intikalinden sonra Aydın ve
civarında önemli sayıda mutasavvıf şâir yetişmiştir. Bu mutasavvıf şâirlerden
biri de Yemez-zâde lakabıyla tanınan Karacasulu Süleyman Rüşdî’dir. Hareketli
hayatına irili ufaklı yirmi kadar eser sığdıran Süleyman Rüşdî, bir zamanlar
evlenecek erkeklere saydırılmadan kendisine kız verilmeyecek derecede önemli
olan ancak daha sonra modern hayatla birlikte önemini bir nebze yitiren otuz
iki ve elli dört farzı konu alan iki manzûme kaleme almıştır.
İslâm’ın
şer’î, fıkhî ve ahlâkî esaslarını, birer spot cümle hâline getirme ve böylece
ezberlenmesini ve zihinlere yerleşmesini kolaylaştırma düşüncesiyle kaleme
alınmış olan otuz iki ve elli dört farza dair eserlerin sayısı bir hayli
fazladır. Bunların kahir ekseriyeti mensûr şekilde yazılmış eserlerdir.
Ne var ki sayıları az da olsa bu tarz eserlerin manzûm olarak kaleme alındığı
da görülmektedir. İşte bu eserlerin bir örneği Yemez-zâde Süleyman Rüşdî’nin
yazdığı otuz iki ve elli dört farz manzûmeleridir.
After
the transfer of the Ussakiyye tariqat by Muhammed Zühdi to Aydın, a significant
number of mystical poets have grown in Aydın and its vicinity. One of these Sufi
poets is Karacasulu Süleyman Rushdi, known as Yemez-zâde. Süleyman Rushdi, who
put twenty works of various sizes, wrote two poems, covering thirty-two and
fifty four farz what was once very important but then lost its importance
together with modern life.
There
are a lot of works on thirty-two and fifty-four, written with the idea of
making it easier to make the Islamic, jurisprudence and moral principles of
Islam a spotlight and thus memorize and settle into minds. The heresy are
mostly prose. However, it can be seen that even though the numbers are small,
they are written in the form of poetry. An example of these works is the
thirty-two and fifty-four farz written by Yemez-zâde Süleyman Rushdi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2018 |
Submission Date | October 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |