However,
the psychology of religion is a discipline examines the influence of religion
on the individual's feelings, thoughts, attitudes and behaviors and handles
objectively the religious subjects with knowledge, rule and experience in
psychology. While Islamic sciences carrying out their missions, they can
appropriately respond in a more healthy way the individual and social
needs by cooperating with other departments and also they can make
self-evaluation of responsibilities in religious life through the results
obtained from the field of Philosophy and Religious Studies.
The main
aim of the present study is to determine in this context individual acquisition
of the students of Divinity School in the course of psychology of religion.
Although there has been department of psychology of religion in our country
since the foundation of Divinity Schools, in recent years some negative critics
and some comments outside of to be done regarding the department has been made.
According the results of the considerations psychology of religion does
not have to take in the education of Theology.
The sample
group of the present study (123 Divinity, 32 DKAB) consists of totally 155
persons randomly selected from the students who take the course of psychology
of religion in Divinity School in Dokuz Eylül University. Psychology of
religion course Feedback Questionnaire was used as for instrument to collect
data, which was prepared by the researcher and also includes open-ended
questions.
According
to the findings, some acquisitions were witnessed on Divinity school students,
such as self-awareness, to be able to see religious issues and events from
different aspects, self-expression, to be able to understand religious life and
different forms of religiosity, self-confidence and empathy.
Theological Education Religious Education Religious Studies the Course of Psychology of Religion İndividual Acquisition
Din psikolojisi bireyin duygu, düşünce, tutum ve
davranışları üzerinde dinin her türlü tesirini inceleyen ve psikolojideki
bilgi, kural ve birikimle dinî konuları objektif olarak ele alan bir
disiplindir. İslam bilimleri misyonlarını yerine getirirken ortaya çıkan
bireysel ve toplumsal ihtiyaçlara, diğer anabilim dallarıyla işbirliği içinde
daha sağlıklı bir şekilde cevap verebilir. Ayrıca dinî hayata dair
sorumluluklarının öz-değerlendirmesini ise Felsefe ve Din Bilimlerinin saha
araştırmalarından elde ettiği sonuçlar vasıtasıyla yapabilir.
Bu çerçevede çalışmanın öncelikli amacı, İlahiyat Fakültesi
öğrencilerinin din psikolojisi dersinden bireysel kazanımlarını tespit
etmektir. Din Psikolojisi Anabilim Dalı ülkemizde İlahiyat Fakültesinin
kuruluşundan itibaren var olmasına rağmen son zamanlarda bu alanla ilgili
olumsuz kritikler ve olması gerekenin dışında mütalaalar yapılmaktadır. Bu
mülahazadan çıkan sonuca göre ilahiyat eğitiminde din psikolojisinin yer
almaması gerekir.
Bu çalışmanın örneklemi Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat
Fakültesinde öğrenim gören ve din psikolojisi dersini alan anketin uygulandığı
ders sırasında tesadüfi yöntemle seçilmiş 155 kişiden (İlahiyat: 123, DKAB: 32)
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak tarafımızdan hazırlanan içinde açık
uçlu soruların da yer aldığı Din Psikolojisi Dersi Geri Bildirim Anketi
kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre İlahiyat Fakültesi
öğrencilerinin öz-farkındalık, dinî konu ve olaylara farklı açılardan
bakabilme, kendini ifade etme, dinî hayatı ve farklı dindarlık biçimlerini
anlayabilme, özgüven, empati gibi belli başlı kazanımlar saptanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Submission Date | January 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Psychology of Religion Special Issue |