In steel structures, X braces are used for providing lateral resistance to seismic forces and
minimizing lateral drifts. In this study, tension member of the X braced steel system is modeled as an
equivalent elastic spring which is attached to the compression member. The critical buckling load of
the compression member and the optimal place of the hinge that maximizes the buckling load are
determined for many end conditions. Additionally, tension member is neglected and the system is
remodeled as compression member with an intermediate hinge in order to investigate the loss of
tension member due to any reason for various end conditions. The optimal place of the hinge and the
maximum elastic buckling load for the spot is also determined. A numerical example is investigated by
using the characteristic equations obtained from the study and the results are presented in tables and
graphics
Çelik yapılarda, X çaprazlar deprem yüklerinin karşılanmasında ve yatay yer değiştirmelerin
sınırlandırılmasında kullanılmaktadır. Bu çalışmada, çelik X çaprazların çekmeye çalışan elemanı
basınç çubuğuna tutturulmuş eşdeğer elastik bir yay eleman olarak modellenmiştir. Basınç çubuğu,
farklı uç koşul durumları dikkate alınarak incelenmiş ve kritik burkulma yükü ile bu yükü maksimum
yapan mafsalın konumu her durum için ayrı ayrı belirlenmiştir. Ayrıca, herhangi bir nedenle çekme
çubuğunun sisteme olan katkısını kaybetmesi durumunun incelenmesi amacıyla sistem elastik yay
etkisi dikkate alınmadan modellenmiş ve ara noktasında mafsal olan basınç çubuğu durumu farklı uç
koşullarına bağlı olarak incelenmiştir. Mafsalın optimum konumu ve buna karşılık gelen en büyük
elastik burkulma yükü belirlenmiştir. Çalışmada elde edilen karakteristik denklemler kullanılarak
sayısal örnek incelenmiş ve elde edilen sonuçlar grafikler ve tablolar halinde sunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Other ID | JA23ZD85DE |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 15 Issue: 43 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.