Izmir is one of the most important industrial and commercial center of Turkey. In recent years
with the increasing volume of tourism the city has become a significant city of the country. After
2003, by the promotion of civil aviation and the increasing demands for air transportation Izmir has
become one of the most important air transportation center. With the increasing in socio–economic
standards, transportation habits of people have also changed. The changing in the passenger and
freight transport for the future has become one of the most important issues for İzmir/Adnan
Menderes Airport. In this study, the changes in passenger and freight values have investigated with socio–economic data. The results have shown that, passenger and freight values have a significant relation with Gross Domestic Product (GDP). There is a similar relation between the values of import, export and air freight transportation. The number of total vehicle and the number of passenger – freight have also
significant relation. By this way, all these data have been able to use to determine the future demand
of the airport
izmir, ülkenin en önemli sanayi ve ticaret merkezlerinden biri olmasının yanısıra son yıllarda artan
turizm hacmiyle de oldukça önemli bir merkez haline gelmiştir. Özellikle 2003 yılından sonra sivil
havacılığın teşvik edilmesi ve artan talepler doğrultusunda hızla gelişen havayolu taşımacılığında
İzmir/Adnan Menderes Havaalanı önemli bir konumdadır. Sosyo–ekonomik kalkınma, bireylerin
ulaşım alışkanlıklarının değişmesine neden olmuş ve havaalanları için yıllara bağlı olarak sosyo–
ekonomik veriler doğrultusunda yolcu ve yük taşımacılığında nasıl bir değişim olacağı önem arz eden
bir konu haline gelmiştir. Çalışma kapsamında, İzmir/Adnan Menderes Havaalanı yolcu ve yük sayısındaki değişimler, sosyo –ekonomik göstergeler ile incelenmiştir. Çalışmalar sonucunda yolcu ve yük değerlerinin özellikle Gayrisafi Yurtiçi Hasıla ile yakından ilişkili olduğu görülmüştür. İthalat ve ihracat verileri ile havayolu yük taşımacılığının, araç sayısı ile yolcu ve uçak sayısının ilişkili olduğu ve bu nedenle havalanına gelecekteki taleplerin hesaplanmasında kullanılabilecekleri anlaşılmıştır. Ayrıca, iç
hatlardaki yüksek doluluk oranı dış hatlarda yakalanamamakta, İzmir’in uluslararası uçuş
olanaklarının geliştirilmemesi durumunda dış hatlar terminalinin kapasitesinin çok altında hizmet
vermeye devam edeceği belirlenmiştir.
Other ID | JA48UP57JZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.