In this study, a long, thin and flexible carbon fiber reinforced composite cover was designed using the CAD module of Unigraphics NX program. Analysis results for different modes were obtained by applying modal analysis to this design with finite element method in ANSYS environment. The modal analysis process is explained in detail, and basic methods and mathematical equations are mentioned. Analysis results were examined in detail, and bending and torsion conditions were evaluated. Based on the analysis results, in order to improve the stiffness of the composite cover, a rib design was made and added to the initial design. A modal analysis process was carried out for ribbed cover design. As a result of the modal analysis, natural frequency values in different mode parameters were obtained and evaluated. With the addition of ribs to the initial valve design, an improvement of %35.52, % 38.79,% 58.07,% 129.11,% 100.35 and % 106.65 was observed in mode 1, mode 2, mode 3, mode 4, mode 5 and mode 6 values, respectively.
Bu çalışmada, Unigraphics NX programının CAD modülü kullanılarak uzun, ince ve esnek karbon fiber takviyeli kompozit bir kapak tasarlanmıştır. Bu tasarıma ANSYS ortamında sonlu elemanlar yöntemi ile modal analiz uygulanarak farklı modlar için analiz sonuçları elde edilmiştir. Modal analiz süreci ayrıntılı olarak anlatılmış ve temel yöntemler ve matematiksel denklemlerden bahsedilmiştir. Analiz sonuçları detaylı bir şekilde incelenmiş, eğilme ve burulma koşulları değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre kompozit kapağın direngenliğini iyileştirmek için bir kaburga tasarımı yapılmış ve ilk tasarıma eklenmiştir. Nervürlü kapak tasarımı için bir modal analiz süreci gerçekleştirilmiştir. Modal analiz sonucunda farklı mod parametrelerindeki doğal frekans değerleri elde edilmiş ve değerlendirilmiştir. İlk kapak tasarımına kaburga eklenmesi ile mod 1, mod 2, mod 3, mod 4, mod 5 ve mod 6 değerlerinde sırasıyla %35,52, % 38,79,% 58,07,% 129,11,% 100,35 ve % 106,65'lik bir iyileşme gözlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 10, 2022 |
Publication Date | May 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 71 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.