Hybrid vehicles have started to have a large interest in the automotive sector due to their economic, environmental and performance advantages compared to conventional vehicles. Parallel hybrid vehicles, which are one of the most preferred types of hybrid vehicles, also have significant advantages in terms of flexibility of use and performance. In this study, the effects of gearbox layout in parallel hybrid vehicles on vehicle performance and the efficiency of powertrain system components such as electric motor, battery and internal combustion engine were investigated. Vehicle performance and component efficiency results were obtained by driving cycle simulations for the cases, where the gearbox is before the internal combustion engine or before the electric motor, and the results were compared. The New European Driving Cycle, which is the standard driving cycle, is used in the simulations for the same vehicle characteristics and powertrain system components. The results of powertrain simulation showed that 210 km/h maximum speed, 3.20 m/s2 maximum acceleration, and 1.8 % remaining SOC are found for Design-1, 170 km/h maximum speed, 3.65 m/s2 maximum acceleration, and 4.4 % remaining SOC are found for Design-2 and these parameters can be determined by changing the gearbox layout.
Konvansiyonel taşıtlara göre ekonomik, çevresel ve performans yönünden üstünlükleri nedeniyle hibrit taşıtlar otomotiv sektöründe büyük bir paya sahip olmaya başlamıştır. Hibrit taşıtların sıklıkla tercih edilen tiplerinden biri olan paralel hibrit taşıtlar da kullanım esnekliği ve performans yönünden önemli avantajlara sahiptir. Bu çalışmada, paralel hibrit taşıtlarda kullanılan vites kutusunun konumunun taşıt performansının ve elektrik motoru, batarya ve içten yanmalı motor gibi tahrik sistemi komponentlerinin verimleri üzerine etkileri incelenmiştir. Vites kutusunun içten yanmalı motor öncesinde veya elektrik motoru öncesinde olması durumları için (Tasarım-1 ve Tasarım-2) taşıt performans ve komponent verim sonuçları, sürüş çevrimi simulasyonları ile elde edilmiş ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. Aynı taşıt özellikleri ve tahrik sistemi komponentleri için yapılan simulasyonlarda standart sürüş çevrimi olan Yeni Avrupa Sürüş Çevrimi kullanılmıştır. Tahrik sistemi simulasyonu sonucuda, Tasarım-1 için 210 km/h maksimum hız, 3,20 m/s2 maksimum ivmelenme ve %1,8 kalan SOC elde edilirken, Tasarım-2 için 170 km/h maksimum hız, 3,65 m/s2 maksimum ivmelenme ve %4,4 kalan SOC elde edilmiş ve vites kutusu konumunun değiştirilmesi ile bu parametrelerin taşıt kullanımına uygun olarak ayarlanabileceğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 12, 2023 |
Publication Date | May 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 74 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.