Şehirlerin cadde ve sokak ağları insanların günlük faaliyetlerini ve yaşam kalitesini önemli derecede etkilemektedir. Bu çalışmada çizge teorisine dayanarak İzmir ve ilçelerinin sokak ve cadde ağının topolojik yapısı ve güvenilirliği incelenmiştir. İlçelerin sokak ve cadde ağları Open Street Map platformu aracıyla oluşturulup, çizge modeline dönüştürüldükten sonra düğüm derece dağılımı, çap ve yarıçap, dış merkezlilik, kümeleme katsayısı ve en küçük bağlı hakim küme gibi 17 farklı özellik hesaplanmıştır. Örneğin, İzmir ilçelerinin çıkmaz sokaklarının sayısı ve yoğunluğu, konumlar arası alternatif patikaların sayısı, en kısa patikaların uzunluğu, seçili konumlardan geçen en kısa yollar ve kritik caddeler ve kavşaklar gibi çeşitli veriler üretilmiştir. Bu veriler, ilçelerin gelişme durumunu değerlendirmek için alternatif ve somut ölçekler ortaya koyarak ilçeler arasında ve İzmir ile diğer şehirler arasında somut karşılaştırma olanaklarını sağlamaktadır. Yapılan hesaplamalara göre, İzmir’in ilçelerinde ortalama 4196.33 ve 6140.9 kenar bulunmaktadır. En çok düğüm ve kenara sahip Bornova ilçesinde 10223 düğüm ve 15772 kenar ve en az düğüm ve kenara sahip Beydağ ilçesinde 427 düğüm ve 557 kenar bulunmaktadır. Tüm ilçelerin ortalama düğüm derecesi 2.88, ortalama kritik düğüm sayısı 680.6, ortalama kritik kenar sayısı 808.56, çıkmaz sokakların ortalama sayısı ve oranı sırayla 657.26 ve %16.88, en küçük kapsayan ağaçların ortalama kenar sayısı 4195.33 ve bu ağaçların ortalama uzunluğu 591493.84 m olarak hesaplanmıştır. En az orana sahip Karabağlar ilçesinde kenarların %61.64’u en küçük kapsayan ağaçta kullanılırken en yüksek orana sahip Kiraz ilçesinde kenarların %78.49’u en küçük kapsayan ağacında kullanılmıştır. İlçelerinin sokak ve cadde ağında rastgele seçilen iki konum arasında ortalama 1.91 bağımsız patika bulunmaktadır.
Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) birimi
FKB-2021-22406
Bu çalışmayı FKB-2021-22406 proje kapsamında destekleyen ve maddi imkan sağlayan Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) birimine katkılarından dolayı teşekkür ederim.
Road and street networks significantly affect people's daily activities and quality of life. In this work, topological structure and reliability of the street and road network of İzmir and its districts were examined based on graph theory. After creating streets networks with the Open Street Map and converting the networks to the graph models, 17 different property such as node degree distribution, diameter and radius, eccentricity, clustering coefficient and dominating set have been calculated on the models. Various data such as the number and density of dead-end streets, the number of alternative roads and the length of the shortest roads, in İzmir districts have been calculated. These data may provide meaningful comparison opportunities between districts and between İzmir and other cities. Based to the calculations, there are an average of 4196.33 nodes and 6140.9 edges in the districts of İzmir. Bornova, with the most nodes and edges, has 10223 nodes and 15772 edges, and Beydağ has only 427 nodes and 557 edges. The average number of nodes degree is 2.88, critical nodes is 680.6 and critical edges is 808.56. The average number and ratio of dead-end streets is 657.26 and 16.88%, the average number of edges of the minimum spanning trees is 4195.33 and the average length of these trees is 591493.84 m. In Karabağlar district 61.64% and in Kiraz district, 78.49% of the edges were used in the minimum spanning tree. The average number of independent paths between two randomly selected locations is 1.91.
FKB-2021-22406
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | FKB-2021-22406 |
Early Pub Date | January 22, 2024 |
Publication Date | January 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 76 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.