In this age internet is used as a market platform in which buyers and sellers convene and the price is transparently shared with everyone. The Dutch auction builds up a substantial marketing mechanism particularly for the sale of products which have durability problems. The pricing mechanism in which appeared in web based sales of second hand cars and Dutch auction overlap when some circumstances are considered. On the other hand, in regard to future situation the Markov chain that enables the estimation with sizably limited data makes it possible to analyze the Dutch auction mechanism mathematically. Designed Markov model indicates that price-cutting in web based sales of second hand cars will end after a few times.
Keywords: Dutch Auction, Markov Chains, Used-Car Market.
Günümüzde internet üzerinden satışlar, alıcılar ile satıcıların buluştuğu, fiyatın şeffaf olarak herkes ile paylaşıldığı bir mecra olarak karşımıza çıkmaktadır. Hollanda Tipi Açık Artırma yöntemi ise özellikle değeri zamana karşı duyarlı metaların satışında oldukça önemli bir pazarlama mekanizması oluşturmaktadır. İnternet üzerinden yapılan ikinci el otomobil satışlarında ortaya çıkan fiyatlama mekanizması ile Hollanda Tipi Açık Artırma yöntemi, bazı durumlar dikkate alındığında örtüşmektedir. Diğer yandan gelecekteki duruma dair oldukça kısıtlı verilerle tahminleme imkânı sunan Markov Zinciri, bu mekanizmanın incelenmesi için önemli bir matematiksel zemin sunmaktadır. Oluşturulan Markov modeli, internet üzerinden gerçekleşen ikinci el otomobil satışlarındaki fiyat indirimlerinin birkaç tekrardan sonra gerçekleşmeyeceğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Hollanda Tipi Açık Artırma, Markov Zinciri, İkinci El Otomobil Piyasası.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 12, 2016 |
Submission Date | December 19, 2014 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 2 |