Review
BibTex RIS Cite

EXISTENTIAL PHILOSOPHY, EXISTENTIAL THERAPY AND SOCIAL WORK

Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 417 - 439, 05.04.2018
https://doi.org/10.16953/deusosbil.280561

Abstract

Without a single definition, philosophies of
existence sometimes described as the “way of making philosophy” or sometimes
“climate of philosophy”. It basically arose from philosophical trends which are
trying to explain human and life but differentiates from them by focusing on
the problems of the modern man. By the simplest terms, existential philosophy
states that human being must be defined as unique and authentic existent and it
has born as a reaction to the approach that takes human beings as objects.
Existential philosophy takes and examines many humanitarian questions such as
"self-existence relationship”, “meaning of life and the existence”, “the
role of self-determination in human behavior”, “limitless freedom and
responsibility” and “existential anxiety”.



In this study, existential philosophy and its
basic components are reviewed in general context and the characteristics of the
existential analysis during therapy which brings important statements to the
solution of complex and growing problems of human beings. Finally, social work
and its important relationships with existential philosophy are analyzed from
the perspective of its focus on human beings, their needs and problems. 

References

  • Bezirci, A. (2009). Varoluşçuluk’a önsöz. A. Bezirci (Çev.) Varoluşçuluk: İçinde (1-13). İstanbul: Say Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 1946).
  • Brown, J. (1980). Child abuse: An existential process. Clinical Social Work Journal, 8 (2): 108–115.
  • Brown, J. ve Romanchuk, B. (1994). Existential social work practice with the aged: Theory and practice. Journal of Gerontological Social Work, 23 (1/2): 49–65.
  • Chessick, R. (1996). Heidegger's “authenticity” in the psychotherapy of adolescents. American Journal of Psychotherapy, 50 (2): 208–216.
  • Corey, G. (2008). Theory and practice of group counselling. Belmont: Thompson Brooks/Cole.
  • Cooper, M. (2003). Existential therapies. London: Sage
  • Dean, R. ve Fenby, B. (1989). Exploring epistemologies: Social work action as a reflection of philosophical assumptions. Journal of Social Work Education, 25 (1): 46-54.
  • Ford, G. (1996). An existential model for promoting life change. Journal of Substance Abuse Treatment, 13 (2):151–158.
  • Foulquie, P. (1995). Varoluşçuluk. Y. Şahan (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Frankl, V. E. (2009). İnsanın anlam arayışı. S. Budak (Çev.) İstanbul: Okuyan Us Yayınları.

VAROLUŞ FELSEFELERİ, VAROLUŞÇU TERAPİ VE SOSYAL HİZMET

Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 417 - 439, 05.04.2018
https://doi.org/10.16953/deusosbil.280561

Abstract

Varoluş felsefeleri, insanı ve insan yaşamını
açıklamaya çalışan felsefi akımları temel alarak; ancak onlardan farklılaşan
önemli nitelikleri ile günümüz insanının sorunlarına yönelen ve tek bir
tanımlamayla anılması mümkün olmayan, kimilerine göre bir felsefe yapma tarzını
kimilerine göre ise bir felsefi iklimi ifade etmektedir. En yalın ifadeyle,
insanı nesne gibi ele alan ve yorumlayan yaklaşımlara tepki olarak, insanın
biricik ve otantik oluşu özelliği ile tanımlanması gereken bir varoluş olduğunu
belirten varoluşçu görüş, pek çok insanî soruyu ele alıp işleyerek “öz-varoluş
ilişkisi”, “varlığın ve hayatın anlamı”, “özgür iradenin insan
davranışlarındaki rolü”, “sınırsız özgürlük ve sorumluluk”, “varoluşsal
anksiyete” gibi pek çok konuda açıklamalarda bulunmaktadır.



Bu çalışmada, varoluş felsefelerine ve temel
niteliklerine ilişkin genel bilgilere, artan ve karmaşıklaşan insan
sorunlarının çözümünde önemli açıklamalar getirmesi dolayısıyla terapide yer
bulan varoluşçu analizin özelliklerine ve odağı insan, insan sorun ve
ihtiyaçları olan sosyal hizmet disiplin ve mesleğinin varoluş felsefeleri ile
olan ilişkisine yer verilmektedir. 

References

  • Bezirci, A. (2009). Varoluşçuluk’a önsöz. A. Bezirci (Çev.) Varoluşçuluk: İçinde (1-13). İstanbul: Say Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 1946).
  • Brown, J. (1980). Child abuse: An existential process. Clinical Social Work Journal, 8 (2): 108–115.
  • Brown, J. ve Romanchuk, B. (1994). Existential social work practice with the aged: Theory and practice. Journal of Gerontological Social Work, 23 (1/2): 49–65.
  • Chessick, R. (1996). Heidegger's “authenticity” in the psychotherapy of adolescents. American Journal of Psychotherapy, 50 (2): 208–216.
  • Corey, G. (2008). Theory and practice of group counselling. Belmont: Thompson Brooks/Cole.
  • Cooper, M. (2003). Existential therapies. London: Sage
  • Dean, R. ve Fenby, B. (1989). Exploring epistemologies: Social work action as a reflection of philosophical assumptions. Journal of Social Work Education, 25 (1): 46-54.
  • Ford, G. (1996). An existential model for promoting life change. Journal of Substance Abuse Treatment, 13 (2):151–158.
  • Foulquie, P. (1995). Varoluşçuluk. Y. Şahan (Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Frankl, V. E. (2009). İnsanın anlam arayışı. S. Budak (Çev.) İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gizem Çelik

Publication Date April 5, 2018
Submission Date September 5, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Çelik, G. (2018). VAROLUŞ FELSEFELERİ, VAROLUŞÇU TERAPİ VE SOSYAL HİZMET. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 417-439. https://doi.org/10.16953/deusosbil.280561