Dünyada
meydana gelen iklim değişikliği, nüfusun aşırı şekilde artması, ormansızlaşma,
işbirliği eksikliği, adaletsizlik, tüketici haklarının yeterince korunamaması
gibi insanların karşılaştığı birçok sorun vardır. Mal ve hizmetlerin doğru bir
şekilde tüketilmemesi ise bu sorunların merkezinde yer almaktadır. Bundan
dolayı sosyal sorumlu tüketim bilincinin artması olumsuz etkilerin daha fazla
farkına varılmasına neden olacaktır. Bu araştırma ile Sivas ilinde yaşayan
bireylerin bireysel sosyal sorumluluklarının bilinçli tüketim davranışı
üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı
doğrultusunda Asar (2017) tarafından geliştirilen “Bireysel Sosyal Sorumluluk
Ölçeği” ve Buğday (2015) tarafından geliştirilen “Bilinçli Tüketim Ölçeği”
kullanılmış ve Sivas ilinde yaşayan 372 katılımcıya yüz yüze anket
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda bireysel sosyal sorumluluk alt boyutlarından
“yardımlaşma boyutunun” sade tüketim, sosyal sorumlu tüketim, etik tüketim ve
rasyonel tüketim davranışı üzerinde; “toplum ve çevreye yönelik sorumluluk
boyutunun” sade tüketim, çevre bilinçli tüketim ve rasyonel tüketim davranışı
üzerinde; “inisiyatif alma boyutunun” çevre bilinçli tüketim, sosyal sorumlu
tüketim, etik tüketim ve rasyonel tüketim davranışı üzerinde; “iyimserlik
boyutunun” etik tüketim davranışı üzerinde ve “duyarlılık boyutunun” sade
tüketim, çevre bilinçli tüketim, sosyal sorumlu tüketim ve etik tüketim
davranışı üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
bu araştırma ile bireysel sosyal sorumluluğun ve bilinçli tüketim davranışının
demografik özelliklere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de test
edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre hem bireysel sosyal sorumluluk ve hem de bilinçli
tüketim davranışı yaş, eğitim, gelir ve meslek değişkenlerine göre farklılık
gösterirken, cinsiyet ve medeni duruma göre sadece bireysel sosyal sorumluluk
farklılık göstermektedir.
Bireysel Sosyal Sorumluluk Bilinçli Tüketim Sosyal Sorumlu Tüketim Sosyal Bilinçli Tüketici
There are many problems in the world
encountered by people such as climate change, excessive population growth,
deforestation, lack of cooperation, injustice and inadequate protection of
consumer rights. The fact that goods and services are not consumed correctly is
at the center of these problems. Therefore, increasing awareness of socially
responsible consumption will lead to more awareness of negative effects. The
aim of this study is to investigate the effects of individual social
responsibilities of people living in Sivas on conscious consumption behavior.
For the purpose of this study, “Individual Social Responsibility Scale”
developed by Asar (2017) and “Conscious Consumption Scale” developed by Buğday
(2015) were used and 372 participants in the province of Sivas were interviewed
face to face. At the end of the research following results have been achieved:
Among the sub-dimensions of individual social responsibility the dimension of
“assistance” has a significant effect on simple consumption, socially
responsible consumption, ethical consumption and rational consumption behavior;
the dimension of “responsibility towards society and the environment” has a
significant effect on simple consumption, environmental conscious consumption
and rational consumption behavior; the dimension of “initiative-taking” has a
significant effect on environmental conscious consumption, socially responsible
consumption, ethical consumption and rational consumption behavior; the
dimension of “optimism” has a significant effect on ethical consumption
behavior and the dimension of “sensitivity” has a significant effect on simple
consumption, environmental conscious consumption, socially responsible
consumption and ethical consumption behavior. Besides, this research has also
tested whether individual social responsibility and conscious consumption
behavior differ significantly according to demographic characteristics or not.
According to the results of the analysis: While individual social
responsibility and conscious consumption behavior differ according to age,
education, income and occupational variables; only individual social
responsibility varies according to gender and marital status.
Individual Social Responsibilit Conscious Consumption Socially Responsible Consumption Socially Conscious Consumer
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Submission Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1 |