Osmanlı göçerleri,
yerleşikliğe bütünüyle uzak veya buna muhalif guruplar olarak tarif
edilemezler. Aksine onlar, başta ticaret olmak üzere pek çok alanda şehir ve
kasaba ahalisiyle karşılıklı ve daimî bir münasebet içerisindeydiler. Tacirlerin,
ülke sathında veya uluslararası ölçekte işleyen kervanlar için gerekli yük
hayvanlarını göçerlerden temin etmeleri, yerleşikler ile göçerler arasındaki
ticarî ilişkinin profesyonel kurallara göre işleyen safhasını oluşturuyordu.
Türkmen ve Yörük obaları sahip oldukları çok sayıdaki deve ve ihdas ettikleri
nakliye kurallarıyla Osmanlı ticarî transit taşımacılığında o derece hâkim
durumdaydılar ki; nakliye sektörü neredeyse onların tekellerinde bulunuyordu.
Osmanlı hükûmeti
açısından da göçebeler yalnızca zengin bir vergi kaynağı değildi. Onlar, sair
reaya gibi bulundukları bölgelere ve ihtisaslarına göre merkezî hükûmet
tarafından talep edilen mal ve hizmetleri üretiyorlardı. Bilhassa hükûmet adına
yapılan taşımacılık işlerinde ilk olarak konargöçerlere müracaat edilirdi. Orman,
maden ve tuzla hasılatı, büyük şehirlerin iaşesi için gerekli olan zahire ile
özellikle sefere çıkan ordunun ağırlıklarının onlardan temin edilen develer
olmaksızın taşınması nerdeyse imkânsızdı. Bu itibarla Osmanlı ordusu, lojistik
ve taşıma hizmetleri bakımından göçer devecilere bağlıydı. Resmi nakliye
işlerinin büyük oranda aşiretler vasıtasıyla yürütülmesi, Osmanlı merkezî
hükûmeti ile aşiretler arasındaki münasebetin önemli bir boyutunu
oluşturuyordu.
Bu makalenin ana konusunu konargöçerlerin taşımacılık sahasındaki
faaliyetleri oluşturmaktadır. Göçebelerin, Osmanlı ticarî ve resmi
taşımacılığındaki yerlerini tayin etmeyi amaçlayan bu çalışmada aynı zamanda
yerleşikler ve Osmanlı hükûmetiyle aşiretler arasındaki ilişkinin şekillenmesinde
kara taşımacılığının etkisi değerlendirilmeye gayret edilmektedir. Bu
karşılıklı münasebet, Türkmen devecilerin tüccar sınıfı ve devlet namına
yaptıkları kira karşılığı nakliye hizmetlerindeki benzerlik ve farklılıklar
üzerinden izah edilmeye çalışılmaktadır.
Taşımacılık Kervan Göçebeler Deveciler Osmanlı Nakliye Sistemi
Ottoman nomads cannot be described as group of
people who were totally stranger to sedentary life style or those against it.
On the contrary, they were in mutual and constant relationship with the
residents of towns and cities, particularly in trading activities. Tradesmen
used to obtain pack animals from the nomads for the caravans operating both
within the empire and in international trade and this formed the professionally
operating part of the relationship between the settled people and nomads. As
Turkman and Yoruk groups had a great number of camels and they created some
transport rules, they dominated the trading transmit transport to such a level
that transportation sector was almost totally in their control.
For the Ottoman government, these nomads were
not only a rich source of tax. Like other subjects of the empire, they also
produced the goods and services demanded by the central government depending on
their location and expertise. Especially in the transportation operations
carried out by the demand of the state, these nomads were the first to be
appealed by the rulers. Without these Turkman camel drivers, it was almost
impossible to carry forest, mineral and salt products, the cereals necessary
for the consumption of city residents, and particularly the military cargo of
the army on expedition. In this respect, Ottoman Army was dependent on the
nomadic cameleers in terms of logistics and transportation services. A great
part of the state transport was conducted by these tribes and this formed the
important part of the relationship between Ottoman Government and tribes.
The main subject of this article is the
activities of the nomads in the field of transportation. In this study, which
aims to determine the role of Turkman nomads in Ottoman trading and formal
transport, the effects of land transport on the shaping of the relationship
between settled people, nomads and Ottoman government were tried to be
evaluated. This mutual relationship was tried to be explained on the basis of
similarities and differences in transport services conducted by the nomads for
tradesmen and the government in return for money.
Transport Caravan Nomads Camel Drivers Ottoman Transportation System
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1 |