Objective: This study aimed to determine the working
situations and the socio-demographic factors affecting the working situation of
Syrian children between the age of 6-17 living in a neighborhood of Izmir.
Material and method: The data of this cross-sectional study
was collected in the participants’ dwellings through an interpreter. While the
current working status was the dependent
variable, the independent variables were age, gender, educational status,
continuance of their education in Turkey, registration status, Turkish speaking
status and presence of language barrier. Data were analyzed by independent
samples t-test, chi-square test and logistic regression. The study was
supported by TUBITAK with the project number of 115S854.
Results: A hundred and sixty-four Syrian children
between the age 6-17 were interviewed. Of the study group 25.6% were currently
working while 9.8% were looking for work. Mean age of children working or
looking for work was significantly higher (p<0.05)
than the working group. There was significant difference between gender,
education, Turkish speaking status and having a language barrier between the
children who are currently working/looking for a job and who are not working (p<0.05). In multivariable analysis,
age and male gender were significant predictors of working situation.
Conclusion: One out of every three children were
determined to be working or looking for work. Child labor keeps these children
away from education. The national policies which are conducted for avoiding
child labor must include Syrian children.
Amaç: Bu çalışmada İzmir’in
bir mahallesinde yaşayan 6-17 yaş arası Suriyeli çocukların çalışma durumu ve
çalışma durumunu etkileyen sosyo-demografik etmenlerin belirlenmesi
amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem:
Kesitsel tipteki çalışmanın verisi katılımcıların evlerinde, tercüman eşliğinde
toplanmıştır. Çalışmanın bağımlı değişkeni mevcut çalışma durumu (çalışıyor
olma veya iş arama) iken, bağımsız değişkenleri çocukların yaşları, cinsleri,
eğitim durumları, Türkiye’de eğitimlerine devam etme durumları, kayıt durumları,
Türkçe konuşma durumları ve dil engeli varlığıdır. Veri analizinde bağımsız
gruplarda t testi, ki-kare testi ve lojistik regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma TÜBİTAK tarafından 115S854 numaralı proje olarak desteklenmiştir.
Bulgular: 6-17 yaş arası 164
Suriyeli çocuk ile görüşülmüştür. Çalışma grubundaki çocukların %25,6’sı
çalışmakta, %9,8’i ise iş aramaktadır. Çalışan veya iş arayan çocukların yaş
ortalaması çalışmayan çocuklara göre anlamlı olarak yüksektir (p<0,05). Çalışma grubundaki erkekler,
ortaokul mezunu veya daha üstü öğrenim düzeyine sahip olanlar, Türkçe bilen ve
dil engeli yaşamayanlar anlamlı olarak daha fazla çalışmakta veya iş
aramaktadır (p<0,05). Çok
değişkenli analizde çalışma hayatına katılmayı anlamlı olarak etkileyen etmenlerin
yaş ve cinsiyet olduğu saptanmıştır.
Tartışma ve sonuç:
Çalışmada her üç Suriyeli çocuktan birinin çalıştığı veya iş aradığı
belirlenmiştir. Toplumdaki en hassas gruplardan biri olan çocukların
çalışmaları onları bir insan hakkı olan eğitimden uzak tutmaktadır. Çocuk
işçilerin eğitimlerine geri dönmesi için sürdürülen ülke politikaları Suriyeli
çocukları da kapsamalı, çalışma yerine eğitim hakkı sağlanmalıdır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 13, 2017 |
Submission Date | July 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 30 Issue: 3 |