Tıp eğitiminde bilişsel,
psikomotor ve duyuşsal alanları değerlendirmede tek bir yöntem kullanımı yeterli
değildir. Hedeflere uygun çoklu ve güncel değerlendirme yöntemlerinin birlikte
kullanılması gerektiği düşünülmektedir. Bu derlemede, nesnel örgün klinik
sınavlar, mini klinik değerlendirme sınavı, senaryo uygunluğu testi, portfolyo
ve 360 derece değerlendirme gibi klinik
dönemde kullanılabilecek değerlendirme yöntemlerinin
tanım, kullanım amaçları, planlama, uygulama, kısıtlılık ve avantajları
hakkında özet bilgiler sunulması amaçlanmıştır.
In medical education, a single method
is not sufficient to evaluate cognitive, psychomotor and affective areas. It is thought that objective-oriented,
multiple and up, to date evaluation methods should be used together. This
review is aimed to provide brief knowledge about the definition, purpose of
use, planning, application, restriction and advantages of evaluation methods
that can be used during the clinical phase such as objective structured
clinical examinations, mini clinical evaluation exercise, script concordance
test, portfolio and 360 degree evaluation.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2017 |
Submission Date | January 6, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 31 Issue: 3 |