Football should not be considered as just a sport branch. Football is a sociological phenomenon. People from different layers of society, different ethnicities, different cultures and different countries who are interested in football occupy a place with the identity of fans in the sense of supporting their own teams under the umbrella of football. The supporters being together does not always create a peaceful environment. Those who cannot control their aggressive tendencies cause events that overshadow football. The aim of this study is to prove that football fan aggression is obtained during the social learning process. In this study, the aggression of football fans and the factors that play a role in their aggression are examined. Football fans aggression is evaluated within the framework of social learning theory, which is the theoretical basis of the research. It is concluded that aggression is a learned behavior as in other behaviors, and that fans learn their aggressive behavior by modeling and imitating their families, fan groups, group leaders, and the figures on the media. Being limited studies which evaluate the football fan aggression with social learning theory and showing that environment is effective to acquire aggressive behaviours, indicate the importance of this study.
Football Fan Aggression Fan aggression Social Learning Theory
Futbol sadece bir spor dalı olarak düşünülmemelidir. Futbol sosyolojik bir olgudur. Futbol çatısı altında futbola ilgi duyan, farklı tabakalardan, farklı etnisitelerden, farklı kültürlerden, farklı ülkelerden insanlar kendi takımlarına taraf olma anlamında taraftar kimliği altında yer almaktadır. Taraftarların bir arada yer alması her zaman barışçıl bir ortam yaratmamaktadır. Saldırgan eğilimlerini denetleyemeyenler futbola gölge düşüren olaylara neden olmaktadır. Bu araştırmanın amacı futbol taraftarı saldırganlığının sosyal öğrenme süreci içerisinde kazanıldığını ortaya koymaktır. Bu araştırmada futbol taraftarlarının saldırganlığı, onların saldırgan olmalarında rol oynayan faktörlerin neler olduğu açıklanmaktadır. Futbol taraftarı saldırganlığıaraştırmanın kuramsal dayanağı olan sosyal öğrenme kuramı çerçevesinde değerlendirilmektedir. Araştırmadasaldırganlığın diğer davranışlarda olduğu gibi öğrenilen bir davranış olduğundan hareket edilmekte, taraftarların saldırgan davranışlarını ailelerini, taraftar grubu ve grup liderlerini ve medyadaki figürleri model alma ve taklit ile öğrendikleri sonucuna ulaşılmaktadır.Taraftar saldırganlığını sosyal öğrenme kuramı ile değerlendirmesini yapan araştırmaların sınırlı sayıda olması veçevrenin saldırgan davranışların kazanılmasında etkili olduğunu göstermesi bu araştırmanın önemini ortaya koymaktadır.
Futbol Taraftar Saldırganlık Taraftar Saldırganlığı Sosyal Öğrenme Kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 27 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)